Sjømatrådets skreikampanje i Tyskland har høstet anerkjennelse fra juryen som lot seg imponere av både innholdet og resultatene de har oppnådd. Og det med små ressurser sammenlignet med konkurrentene.
– Dette er en fantastisk anerkjennelse og inspirasjon for alle som arbeider med skreien fra fiskebåten til kjølediskene, sier fiskeriutsending i Tyskland, Kristin Pettersen.
Vinner av den internasjonale Effie-prisen i kategorien «NewNew» ble kjøttprodusenten Rügenwalder Mühle, som nå satser på vegetariske hamburgere. Den tyske merkevaren hadde brukt 30 millioner euro på sin kampanje, mens skreikampanjen kostet 250.000 euro.
Dr. Oetkers pizzaburger fikk delt bronseplass med Norge. En norsk merkevare har aldri tidligere vært nominert eller vunnet denne prisen.
- Les også:
– Verdsetter tradisjon
Sjømatrådet med Kristin Pettersen i spissen har arbeidet oppfinnsomt for å promotere skreien i Tyskland, blant annet med direktesendinger fra kaier i Lofoten og Vesterålen.
– Jeg kunne ikke ta med meg alle tyskerne nordover, så jeg tok de fantastiske fiskerikommunene og menneskene som arbeider med skreien til Tyskland gjennom disse sendingene. Slik fikk jeg fortalt om stedene, folkene og naturen som betyr så mye for kvalitetsproduktet skrei, forteller Pettersen.
- Les også:
- Les også:
Skreien som eget produkt
– Nå skal jeg fortsette å fortelle om skreiens fantastiske historie, dens betydning for kysten som kvalitetsfisken som bygde Norge.
Administrerende direktør i Norges Sjømatråd, Terje Martinussen mener prisen er en enorm anerkjennelse for skreinæringas langsiktige og tålmodige arbeid med etablere skreien som et eget produkt.
– Hver investerte krone for skreien har gitt gevinst, og det la juryen lagt vekt på, sier Martinussen.