Hopp til innhold

Skoleelev fikk ikke nynorsk-bøker

Skoleledelsen på Moheia bryr seg ikke om opplæringsloven. Det mener nynorskeleven Ingvild Elisabeth Fagereng (17) fra Mo i Rana. Fem uker etter skolestart har hun fremdeles ikke fått lærebøker eller skuleoppgaver på hovedmålet sitt.

Ingvild Elisabeth Fagereng

LEI AV Å MASE: Ingvild Elisabeth Fagereng (17) fra Mo i Rana har krav på skolebøker på sitt hovedmål nynorsk. Men bøkene har latt vente på seg.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Jeg er uendelig lei av å måtte mase for å få oppfylt mine lovfesta rettigheter som nynorskelev. Skoleledelsen har flere ganger sagt at de skal rydde opp, men ingenting skjer, forteller Fagereng.

Den eneste framgangen hun kan spore, er at læreren har slutta å rakke ned på språket hennes i timene.

– Dumt å velge nynorsk

skoleelev

Skolebøkene skal være på elevens hovedmål.

Foto: Unspecified / SCANPIX

Ingvild Elisabeth Fagereng mener at hun allerede ved skolestart ble rakket ned på.

– Da jeg begynte på Moheia i høst, starta skoleåret med at læreren gikk ut i fra at alle skulle ha bokmål som hovedmål.

«Det er vel ingen av dere som er så dumme at dere har nynorsk som hovedmål», sa han.

– Og nynorskhetsen hans tok ikke slutt før jeg trua skoleledelsen med å gå til media. Men det hjelper lite at læreren har blitt jekka ned, når jeg likevel ikke får lærebøker og oppgaver på nynorsk, sukker Fagereng.

Må være en misforståelse

Skoleledelsen sier til NRK at læreren det gjelder ikke kjenner seg igjen i elevens beskrivelse av hva som er sagt.

– Dette må bero på en misforståelse. Det er kke noe galt med holdningene til lærerne på Moheia, sier studierektor Børge Falch Olsen ved Polarsirkelen videregående skole, avd. Moheia.

– Meget grovt tilfelle

I Norsk Målungdom (NMU) er leder Vebjørn Sture (24) alt annet enn imponert over det som har skjedd ved Moheia. Nå har NMU sammen med Fagereng sendt skriftlig klage, med kopi til Språkrådet og Nordland fylkeskommune.

– Hver høst er vi i kontakt med elever som opplever at de språklige rettighetene deres blir brutte, men jeg kan knapt huske å ha vært borti et så grovt tilfelle som dette, sier Sture i ei pressemelding.

Krystallklart lovverk

Sture viser til opplæringsloven når han kritiserer skolen.

– Lovverket er krystallklart: Eleven har rett til lærebøker på hovedmålet sitt, og elever skal ikke måtte vente lenger på bøkene enn de andre elevene. Når skoleledelsen bruker fem uker av skoleåret på å gjøre absolutt ingenting, vitner det om ren forakt for lovverk og elev, hevder Sture.

Vil slippe å mase

Nynorsk

Ingvild Elisabeth Fagereng.

Foto: Frank Nygård / NRK

Fagereng er glad for støtten fra mållaget og håper hun slipper å mase mer.

– Jeg vil bare ha nynorskbøkene mine, få nynorskoppgaver og være nynorskelev uten noe mer styr. Skulle ønske skolen kunne respektere det.

Bøkene er kommet

Og etter at pressemeldinga fra mållaget ble sendt ut er også bøkene dukket opp i Mo i Rana.

– Jeg fikk for få minutter siden beskjed om at bøkene eleven skal ha er kommet til bokhandelen. Vi er glad denne saka nå er løst, sier studierektor Børge Falch Olsen til NRK mandag ettermiddag.

For halvannen uke siden ble rektoren gjort kjent med at bøkene manglet.

– Det er veldig beklagelig at det har tatt så lang tid. Her har det tydeligvis skjedd en glipp.

Skal se på rutinene

Skolen har ingen rutiner for å bestille inn noen eksemplarer på nynorsk allerede på våren.

– Vår erfaring er at det nesten aldri er elever som har nynorsk som hovedmål. Nå må vi se på rutinene på nytt, sier Falch Olsen til NRK.no.

For Ingvild Elisabeth Fagereng er det gledelig at bøkene nå endelig kommer.

– Det er flott, selv om jeg måtte koble inn mållaget før det ble fart på sakene.

Opplæringslova: § 2-5: Frå og med 8. årstrinnet vel elevane sjølv kva skriftleg hovudmålform dei vil bruke. § 9-4: I andre fag enn norsk kan det berre brukast lærebøker og andre læremiddel som ligg føre på bokmål og nynorsk til same tid og same pris.

Forskrift til opplæringslova: § 17-1:
Eleven har rett til læremiddel på ønskja målform; nynorsk eller bokmål.
Kravet til språklege parallellutgåver skal gjere det enklare for eleven å gjere seg nytte av opplæringa og sikre dei språklege rettane som eleven har.
§ 17-3: Skoleeigar har ansvaret for at retten til eleven til læremiddel på si målformblir oppfylt etter § 17-1 og § 17-2. Dette gjeld uavhengig av kor mange elevar som brukar bokmål og nynorsk i kommunen eller fylkeskommunen. Skoleeigar skal ha eit forsvarleg system, jf. opplæringslova § 13-10, for å sikre at retten til eleven blir oppfylt.