– Alle vi snakker med sier det er galskap å legge på en avgift på et klenodium som skal tas vare på dugnad og frivillighet, sier Håvard Gabrielsen, som er formann i foreningen Skogøys venner.
I 2012 ble den gamle passasjerbåten fraktet til Narvik av lokal ildsjeler, etter å ha ligget brakk i Sverige, men et momskrav på 700.000 kr truer fremdeles med å gjøre båten til skrapjern.
– Kravet er klagd inn til Finansdepartementet, sier Håvard Gabrielsen.
6000 dugnadstimer
Gabrielsen anslår at de har lagt ned nærmere 6000 timer med dugnadsarbeid for å restaurere båten. Momskravet har gjort arbeidet vanskelig, men det går fremover sakte, men sikkert.
Dersom de må betale momskravet, vil båten skrapes. Men håpet e enda ikke ute.
Idag kommer NRK sin sommerbåt til Narvik, og Gabrielsen og resten av Skogøys venner skal benytte anledningen til å skape blest om saken.
(artikkelen fortsetter under)
«Skogøys venner», som ble etablert i 2010, jobber med å pusse opp fartøyet til samme standard som på begynnelsen av 80-tallet. Da de kjøpte vraket ble verdien satt til to millioner kroner. Det vil koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.
Liggende med kjølen i været
En eksentrisk millionær kjøpte i år 2000 MS «Skogøy», foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune i Sverige og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere.
Så skar det seg totalt, stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.
Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.
Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.
Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været fram til den ble hentet til Narvik av foreningen.