Hopp til innhold

Skjebnen til MS «Skogøy» avgjøres snart

Et momskrav på 700 000 kr kan føre til at båten MS «Skogøy» blir skrapjern. Kravet er klagd inn til Finansdepartementet, og nå skal båtens skjebne avgjøres.

Her slepes Skogøy hjem til Norge

For fire år siden hentet lokale ildsjeler den gamle passasjerbåten MS «Skogøy» til Narvik. De ville restaurere båten på dugnad, men så kom det et momskrav på 700.000 kroner.

Foto: Magne Jenssen

– Alle vi snakker med sier det er galskap å legge på en avgift på et klenodium som skal tas vare på dugnad og frivillighet, sier Håvard Gabrielsen, som er formann i foreningen Skogøys venner.

I 2012 ble den gamle passasjerbåten fraktet til Narvik av lokal ildsjeler, etter å ha ligget brakk i Sverige, men et momskrav på 700.000 kr truer fremdeles med å gjøre båten til skrapjern.

– Kravet er klagd inn til Finansdepartementet, sier Håvard Gabrielsen.

6000 dugnadstimer

Gabrielsen anslår at de har lagt ned nærmere 6000 timer med dugnadsarbeid for å restaurere båten. Momskravet har gjort arbeidet vanskelig, men det går fremover sakte, men sikkert.

Dersom de må betale momskravet, vil båten skrapes. Men håpet e enda ikke ute.
Idag kommer NRK sin sommerbåt til Narvik, og Gabrielsen og resten av Skogøys venner skal benytte anledningen til å skape blest om saken.

(artikkelen fortsetter under)

MS Skogøy utenfor Svolvær

Nok en gang er fremtiden usikker for det en gang så stolte skipet MS «Skogøy».

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

«Skogøys venner», som ble etablert i 2010, jobber med å pusse opp fartøyet til samme standard som på begynnelsen av 80-tallet. Da de kjøpte vraket ble verdien satt til to millioner kroner. Det vil koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.

Liggende med kjølen i været

En eksentrisk millionær kjøpte i år 2000 MS «Skogøy», foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune i Sverige og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere.

Så skar det seg totalt, stedet der «Seaside» lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt i gang. Båten ble liggende åpent for rov og ran.

Høsten 2009 kantret båten. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren var stjålet.

Dermed ble den en gang så stolte båten liggende med kjølen i været fram til den ble hentet til Narvik av foreningen.