Hopp til innhold

Skjebnedag for flyplassene på Helgeland

På Helgeland er det skjebnedag i kampen om framtidig flyplasstruktur. – Perfekt dersom Kjærstad ikke er nevnt i Nasjonal transportplan, mener en av dem som kjemper for å beholde flyplassen i Vefsn.

Det er skjebnedag for flyplass-strukturen på Helgeland når Nasjonal transportplan (NTP) legges fram i dag.

I NTP gir regjeringa føringer for hva som skal skje innenfor samferdsel de neste ti årene.

I Rana er det store forventninger om at NTP vil gi grønt lys til ny storflyplass på Hauan. I nabokommunen Vefsn er det varslet at kortbaneflyplassen Kjærstad legges ned.

Venter på klarsignal

I Rana håper de på politisk støtte for ny storflyplass på Hauan utenfor Mo i Rana.

– Vi må ha de nødvendige politiske beslutninger på plass før Avinor kan gå videre med planene om en storflyplass, sier daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen.

I formiddag legges NTP plan fram, og der håper Henrik Johansen det er funnet plass til ny storflyplass på Hauan utenfor Mo i Rana. Med politisk støtte vil spaden stikkes i jorden allerede neste år.

– Vi tror vi får et godt og positivt fundament og jobbe videre med i den politiske prosessen. Og det fortjener næringslivet på Helgeland etter å ha løfta fram denne saka over seks år.

Har allerede jublet

Johansen er forsiktig med å innkassere noen sier før nasjonal transportplan blir offentlig fredag formiddag.

Men allerede i desember 2012 ble det kjent at Samferdselsdepartementet jobbet videre med planene om en ny storflyplass på Hauan i Rana.

Daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling, Henrik Johansen jublet da over nyheten.

– Vi er veldig glade i dag. Klarere kan det ikke sies fra departementet. Nå er vi på tur med prosjektet inn i Nasjonal Transportplan. Avinor vil også ta med Polarsirkelen i sine planer. Dette er det største samferdselsløftet på Helgeland noensinne, sa han til NRK.no.

Venter på finansiering

Henrik Johansen

Henrik Johansen, daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling.

Foto: Frank Nygård / NRK

Johansen er klar over at dette ikke er et endelig ja til storflyplass på Helgeland.

– Det er et stykke fram til den endelige beslutningen i Stortinget. Når prosjektet er på plass i Nasjonal transportplan, må det gis høy prioritet og finansiering. Dette er uansett et veldig viktig og langt steg mot en beslutning om bygging, sa Henriksen til NRK.no i desember.

8.500 underskrifter i Vefsn

Og med storflyplass på Hauan brenner det et blått lys for Kjærstad lufthavn i Mosjøen, en drøy times kjøretur lenger sør.

Der kjemper de for å beholde sin småflyplass selv om Hauan-planene blir realisert.

I dag, fredag, overleveres 8.500 underskrifter mot nedleggelse av flyplassen i Vefsn.

– Skal man si fra i dag må man vel bruke slike virkemidler. Kanskje de ser i departementet at vi er uenige og at vi kan påvirke det som skal skje, sier Jørn Tore Aasvik som startet underskriftskampanjen.

Håper Kjærstad ikke nevnes

Han håper i det lengste at Kjærstad vil bestå.

– For vår del er det jo perfekt hvis det ikke står noe om Kjærstad i Nasjonal transportplan.

Departementet har tidligere fått grønt lys fra fylkesrådet i Nordland om at det er greit å legge ned småflyplassene i Rana og Mosjøen når den nye storflyplassen kommer.

Vefsn-ordfører Jann-Arne Løvdahl (Ap) har tidligere gitt uttrykk for at han er svært skuffet over at argumentene for å beholde Mosjøen lufthavn ikke nådde fram.

– Dette er meget skuffende og dårlig behandling. Jeg konstaterer at de som ønsker å legge ned Kjærstad har vunnet fram, sa han til NRK i desember.

Vefsn ikke spurt

Han skulle ønske at departementet hadde spurt Vefsn kommune dersom de var usikker på om det var lokal enighet i saka.

– Vi i lokalsamfunnet er ikke blitt spurt. Hadde de gjort det ville de fått et tydelig svar. Det er ikke lokal enighet om å legge ned i Mosjøen.