Hopp til innhold

Skarvskipet endelig på plass

I natt kom verdens største produksjonsskip for gass til Skarvfeltet på Helgeland. Men det blir ikke før etter nyttår at skipet blir klart til å hente opp gass – i 20 år framover.

Klokka 04 i natt kom en konvoi med fire slepebåter fram til Skarvfeltet, 200 kilometer ut i havet vest av Sandnessjøen med Skarvskipet på slep.

– Vi hadde en nydelig tur oppover fra Stord i strålende vær. Meningen var å ha en liten grillfest på helikopterdekket for å markere at vi er fremme, men vi måtte avlyse på grunn av sterk vind, sier feltsjef Eivind Thorbjørnsen til NRK.no.

Men det har vært markering på turen, både med kaker og taler.

– Vi har seilt dette skipet helt fra Korea til Skarvfeltet, og det er en stor dag for oss å endelig være fremme.

Turen nordover gikk i sju knops fart, og det var fire slepebåter som assisterte Skarvskipet. To foran og ett akterut samt en båt i reserve.

Tre fotballbaner langt

Det enorme produksjonsskipet er nesten 300 meter langt og 50 meter bredt. Det kan produsere 15 millioner kubikkmeter gass og 80.000 fat olje per dag. Lagringskapasiteten er 875.000 fat olje.

Nå starter jobben med å feste dreiesylinderen på skipet til 15 ankerliner som er festet til gigantiske offshoreankre på havbunnen. Deretter starter jobben med å koble opp alle strømningsrørene som skal føre olje og gass fra havbunnene og inn i skipet.

– Allerede klokka 12 i dag ble bremsen på dreiesylinderen tatt av, forteller Thorbjørnsen. Han regner med at jobben med oppankring vil ta åtte dager.

Det er nå fullt mannskap ombord på skipet, som vil være klar til å hente opp gass like over nyttår.

– Vi ble litt forsinket på Stord, og derfor blir oppstarten utsatt, sier feltsjefen.

Forsinkelsen skyldtes mer enn forventet arbeid med trykktesting av prosessanlegget, fullføring og overtakelse av utstyr og systemer.

Også Alstahaug-ordfører Stig Sørra (H) smiler i dag.

– Dette er en stor dag for kommunen. Snart er den andre, store oljeintallasjonen utenfor Helgeland i drift, sier han til NRK.no.

Fra Korea til Norge

Skarvskipet. Driftssjef Reidar Helmersen, Kranfører Robin Ødegård og Feltsjef Eivind Thorbjørnsen.

Søndag kveld var disse karene i full gang med å klargjøre Skarvskipet. Driftssjef Reidar Helmersen, kranfører Robin Ødegård og feltsjef Eivind Thorbjørnsen.

Foto: BP

Etter 93 dagers tauing over 15.000 nautiske mil fra Samsung Verft i Geoje i Sør-Korea ankom Skarvskipet Kværner Stord 1. mars. På det aller travleste jobbet rundt 1200 personer med ferdigstilling av skipet. Ifølge British Petroleum vil 200 personer være i arbeid i tilknytning forsyningsbasen i Sandnessjøen. Da regner man mellom 60- 100 årsverk og 100 kontorplasser i Petrohagen.

Det har 13 år siden olje- og gassfunnene ble gjort på Skarv-feltet til at skipet nå er på plass i Norge. Flere hundre medarbeidere på sju steder i Europa og Asia har vært i arbeid i over to år med skipet. Toppdekket er konstruert ved Samsung-verftet i Sør-Korea.

I mai 2009 ble Skarvskipet sjøsatt og i november i fjor ble skipet døpt. Skipet er en såkalt FPSO – altså et skip som kan produsere, lagre, losse olje. Skarv blir den andre FPSO-en utenfor kysten av Nordland.

Skipet vil ha 100 enkeltlugarer. BP skal ha en fast bemanning på 112 personer som skal fordeles på skift om bord. I tillegg skal skipet bemannes med cateringpersonell og annet servicepersonell.

Henter oljen ute i havet

Produksjonsskipet er designet til å lagre inntil 875.000 fat olje og kondensat. Hver 10. dag vil tankskip hente oljen ute i havet.

– Dagen i dag er en milepæl. I oppstarten forventer BP at Skarv vil produsere 80.000 til 85.000 fat per dag. Etter hvert som oljeproduksjonen faller, vil gass og kondensat bli produsert, sier pressetalsmann Jan Erik Geirmo i BP.