Bygda Valnesfjord i Nordland har lenge vært lokalkjent for sine gode gulrøtter.
Nå har gulrøttene også fått oppmerksomhet fra Regjeringen. Marmelade- og pestoprodusentene i «Han Sylte» har nemlig blitt tildelt sin egen luke i Landbruks- og matdepartementets julekalender, hvor hensikten er å sette fokus på norsk- og lokalprodusert mat.
– Vi håper at Valnesfjord-gulrota blir mer populer nå. Vi bruker den i alle produktene våres, og ser jo at den sprer seg mer allerede, sier Håvard Johannes Winther.
Skal representere Nord-Norge
På Grüner Woche i Berlin skal «Han Sylte» være eneste representant for Nord-Norge i næringsdelegasjonen til landbruksministeren. Den er en av de største matmessene i verden, og avholdes på nyåret i Tyskland.
– Vi skal dra ned dit og promotere og selge Nord-Norge som produkt og destinasjon for matopplevelser og turisme. Det er kjempespennende. Vi er levende opptatt av dette. Både matkultur og tradisjoner, sier Mathilde Jakobsen.
«Han Sylte» er et firma bestående av Mathilde Jakobsen og Håvard Johannes Winther. Et ungt par bosatt i Valnesfjord. I 2011 begynte de så smått å teste oppskrifter basert på gulrøtter.'
– I starten var det slekt og venner som fikk marmeladen i julegave. Så det var sånn det begynte. Jeg var student i København og hadde vunnet en loddtrekning og fått en svær gavepakke med mat. Der var det en grønn marmelade. Når vi gikk tom for den, fant vi ut at vi ville lage en noe tilsvarende. En krydret marmelade, forklarer Winther.
I dag leverer de gulrotmarmelade og pesto av gulrotgress til flere utsalgssteder i Nordland. Også i Tromsø og Trondheim er det mulig å få tak i produktene deres. Nå lodder også Lanbruksdepartementet ut gulrotmarmelade til de som deltar i quizen i deres julekalender.
– Når vi begynte tenkte vi at dette er noe de fleste kunne like. Marmelade laget på gulrot skulle ikke smaksmessig stå tilbake for en annen marmelade. Valnesfjordgulrota er i tillegg ekstremt god.
– Ta utgangspunkt i ressursene man har
– Det er viktig å utvikle et mangfold av produkter og gjøre forbrukerne nysgjerrige på norsk matproduksjon. Denne typen forretningsutvikling er et viktig bidrag i så måte, sier leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes.
Han sier det er et stort potensiale for flere gründere og produkter.
– Det er rom for nye spesialiteter basert på den typen kreativ produktutvikling som det er snakk om her. Man må bare ta utgangspunkt i de ressursene man har.
Han mener det som skal til for at flere skal satse på matproduksjon
– Det handler om å se og skape markedsmuligheter og å tørre å tenke utradisjonelt. I tillegg må kjøpmenn og kjeder være observante og ta inn mer fra lokalprodusenter, sier Bartnes.