Jegerbataljonen i Arvidsjaur får ansvaret for arbeidet de to første ukene. De to siste ukene overtar personal fra F 17 i Ronneby.
Det omfattende letearbeidet betales av den svenske staten mens det norske Forsvaret har ansvar for å fjerne vrakrestene, melder Sveriges Radio.
60 prosent igjen
Bare 37 prosent av Hercules-flyet er så langt hentet ned. Noe er sendt til Norge men det meste ligger lagret i Nord-Sverige.
Altså ligger over 60 prosent av Hercules-flyet fortsatt i Kebnekaise-massivene. Ifølge den svenske havarikommisjonen blir arbeidet i Sveriges høyeste fjell utfordrende.
Falt ned i bresprekker
– Mange smådeler er tatt av vinden eller har forsvunnet i bresprekker, har utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen tidligere sagt til NRK.no.
Fortsatt uten svar
Over ett år etter Hercules-ulykken er fortsatt ikke svaret på hvorfor flyet krasjet i Sveriges høyeste fjell og fem norske offiserer omkom. Så langt har den omfattende rapporten vært utsatt flere ganger, og denne uka ble det klart at den ikke legges fram før til høsten.
Venter på svar
Det er over ett år siden den tragiske flyulykken i Kebnekaise. Torsdag 15. mars 2012 klokka 14.53 forsvant Hercules-flyet «Siv» fra radaren under en vinterøvelsen Cold response på vei fra Evenes til Kiruna.
Fem norske offiserer mistet livet da flyet traff fjellveggen. I mai i fjor kom havarikommisjonen med en foreløpig rapport som viste hendelsesforløpet. Der kom det fram at «Siv» hadde fått en innflygningshøyde fra tårnet i Kiruna som var lavere enn høyeste punkt på Kebnekaise.
Hvordan denne beskjeden ble gitt, og akseptert av piloten, er foreløpig ikke kjent. Men havarikommisjonen har funnet både taleregistratoren og ferdskriveren til Hercules-flyet og forklaringen vil komme i den endelige rapporten.
Flere teorier har vært luftet
Tidligere har NRK.no presentert en mulig teori fra en erfaren flygeleder. Anders Forseth har ti års erfaring som flygeleder og underviser også ved Luftfartskolen i Oslo. Han kom i fjor sommer med sin hypotese om hvordan ulykken kunne skje.
– Flygelederne i Kiruna tildeler primært høyde for å skille flyene fra hverandre, og det er pilotens ansvar å sørge for avstand til terrenget. Men bevisstheten rundt dette blir lav blant mange piloter fordi man glemmer at en klarering fra en flygeleder ikke nødvendigvis er sikker i forhold til terrenget rundt, sa Forseth til NRK.no.
Forseth mente svakheter ved piloters kunnskap til dette regelverket skaper en falsk trygghet, ved at man automatisk tolker innflygningshøyden som sikker, så lenge klareringen kommer fra en flygeleder.
– Å endre regelverket tar tid
Rapporten fra Havarikommisjonen vil også presentere råd til endringer av praksis for å unngå ulykker i fremtiden.
Kommisjonen har varslet at de vil komme med tilrådninger til dagens regelverk, men har ikke ønsket å kommentere dette før rapporten foreligger.
Men tilrådninger fra havarikommisjoner er ikke endelige før de er vurdert og godkjent av luftfartsmyndigheter.