Hopp til innhold

Skadene på «Nordlys» mindre enn fryktet

Brannen i maskinrommet på «Nordlys» har vært veldig lokal med lite spredning.

Det brannherjede hurtigruteskipet Nordlys klappet til kai ved Fiskerstrand Verft i Sula i 12-tiden onsdag. Der skal det ligge i tørrdokk og undersøkes i to-tre uker.

– «Nordlys» vil nå slepes til Fiskarstrand Verft der vi forventer at den vil ligge i flere uker. Reparasjonen vil bli lagt ut på anbud når selskapet har fått oversikt over skadeomfanget, opplyser kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no.

I ulykka utenfor Ålesund omkom to personer, mens to personer fortsatt er alvorlig skadd.

Hvor lang tid det vil gå før «Nordlys» er tilbake i trafikk igjen er usikkert. Men skadene er mindre enn først antatt.

– Brannen i maskinrommet har vært veldig lokal med lite spredning. Båten skulle uansett ligge i opplag i november og desember, sier Norum.

Ikke snakk om kondemnering

Iføgle Hurtigruten er det ingen fare for at skipet må kondemneres.

– Nei, det ser vi på som lite sannsynlig. Vi har godt håp om å få reparert skipet. Samtidig undersøker vi nå mulighetene for å leie inn andre skipet som vi kan sette inn dersom vi ikke får «Nordlys» i rute i januar.

I den nye avtalen med staten er det krav om 11 skip i daglig seiling.

– Det jobber vi nå med å finne ei løsning på om ikke «Nordlys» er ferdig til den tid, sier Norum.

– Alle passasjerene har reist hjem. Noen ønsket å dra videre allerede dagen etter brannen, men da hadde vi ikke lugarplass på det aktuelle skipet Richard With, oppkalt etter selskapets grunnlegger. Ingen har sagt at de ikke vil gjenoppta reisen senere, sier Ragnar Norum.

Norum opplyser at reparasjonsarbeidet blir lagt ut på anbud også i Danmark og Tyskland men han regner med at et norsk verft får oppdraget, trolig på Vestlandet.

Hva prisen vil bli, er det foreløpig altfor tidlig å ha noen formening om, sier han.

Mister statsstøtte?

– Kan det være slik at staten vil betale mindre dersom dere ikke klarer å holde krav til antall skip i trafikk?

– Det er noe som kan være aktuelt, men vi er i en kontinuerlig dialog med staten om situasjonen for «Nordlys».

Norum sier det ikke er aktuelt verken å hente hjem MS «Finnmarken» tidligere enn planlagt, eller ta MS «Fram» ut av cruisetrafikk.

Kan velge å ta alt på samme skip

Underdirektør Dag Namtvedt i Samferdselsdepartementet sier til NRK at etter den nye avtalen kan Hurtigruten totalt ha 110 døgn i året der de ikke opprettholder fullt seilingsmønster med 11 skip.

– I snitt er det 10 døgn i året fordelt på 11 skip, men Hurtigruten kan velge å ta alt på samme skip. Det gjelder f.eks ved planlagt vedlikehold eller uforutsatte hendelser som gjør at skipet ikke kan seile i rute.

– Når 110 døgn er brukt opp så blir det forkorting i tilskuddene våre til Hurtigruten. Det vil si at Hurtigruten får mindre i støtte.

Video Nordlys blir slept til verksted

Sjå Nordlys bli slept til verksted onsdag