Regjeringen har brukt 170 millioner på å skaffe nye redningshelikopter

– For meg høres det tallet fantastisk rart ut, sier Jan Arild Ellingsen i Stortingets utenriks- og forsvarskomite.

Sea King redningshelikopter

Mens 330-skvadronen sliter med å holde liv i den gamle Sea Kingen, har regjeringen allerede brukt over 100 millioner på konsulenttjenester til anskaffelse av nye helikopter.

Foto: Hans H. Bjørstad

Regjeringen har brukt 170 millioner kroner på å skaffe nye redningshelikoptre. Over to tredeler av pengene er brukt på private konsulenttjenester. Pengebruken sjokkerer Jan Arild Ellingsen i Stortingets utenriks- og forsvarskomite.

– For meg høres det tallet fantastisk rart ut. Jeg er bekymret for denne prosessen. Ikke minst på grunn av tida den tar, sier Ellingsen.

170 millioner

Siden 2007 har Justisdepartementet og Forsvaret brukt 170 millioner kroner på å beskrive hva slags helikopter de ønsker seg, og hvilke egenskaper det må ha. Det bekrefter fagdirektør i Justisdepartementets rednings- og beredskapsavdeling, Pål Anders Hagen.

– Dette er en stor og betydelig anskaffelse, det tar tid og det koster penger å gjennomføre så avanserte kjøp. Vi mener det ikke koster mer enn andre sammenlignbare prosjekter.

– Hårreisende pengebruk

Justisdepartementet har alene brukt om lag 140 millioner kroner og to tredeler av pengene har gått til innkjøp av private konsulenttjenester. Det mener Jan Arild Ellingsen i Frp er en hårreisende pengebruk.

– Dersom det er slik at Justisdepartementet og Forsvarsdepartementet har så liten kompetanse, så lurer jeg på om de har kunnskaper generelt sett, for å gjøre denne jobben på en god og forsvarlig måte.

– Vanskelig å rekruttere

Men Hagen mener konsulentkjøpet er fornuftig.

– Dette er en kompetanse som er vanskelig å rekruttere. Det gjelder helikopter teknisk, operativt, juridisk, og innenfor helikopterledelse.

Fire fabrikanter har prekvalifisert seg til å levere nye redningshelikoptre til Norge og må gi sine tilbud før jul. Og de første helikoptrene skal være på plass i 2017 og de siste i 2020.