Hver sommer reiser tusenvis av turister til Lofoten og Helgeland med de topp moderne hurtigbåtene «Elsa Laula Renberg» og «Regine Normann».
Men siden mars i år har båtene kun tatt om bord 150 personer, og ikke 220, som båtene er godkjent for.
Bakgrunnen var at kapteinene på hurtigbåtene hadde slått alarm om sikkerheten rundt evakueringssystemet om bord.
At båtene ikke går med full kapasitet, har skapt store protester langs kysten.
Steigen-ordfører Aase Refsnes (SV) har slått alarm om sprengt kapasitet allerede før sommersesongen er kommet i gang.
Det er Nordland fylkeskommune som har det øverste ansvaret for offentlig samferdsel i fylket. Det er de som har bygd og eier hurtigbåtene.
Men fylkeskommunen har hele tiden avvist at de har noe ansvar for situasjonen som har oppstått. De har ment at det er rederiet Boreal, som driver Nordlandsekspressen, som har ansvaret for situasjonen.
Heller ikke Sjøfartsdirektoratet, som har det øverste ansvaret for sikkerheten om bord i norske skip, har villet kommentere saken overfor NRK.
Sjøfartsdirektoratet støtter kapteinene
Tre måneder etter kommer Sjøfartsdirektoratet likevel på banen. De har nå saksbehandlet en rapport fra rederiet Boreal om utfordringene.
– Etter vår sakshandling, støtter vi rederiets vurdering og har vedtatt en kapasitetsreduksjon til en har funnet en permanent løsning, sier Dag Inge Aarhus.
Han er avdelingsdirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sjøfartsdirektoratet.
Fram til nå har rederiet satt ned kapasiteten på eget initiativ, noe som er helt i tråd med skipssikkerhetsloven.
– Vi vil nå ha en dialog med rederi og oppdragsgiver videre, sier avdelingsdirektøren, som påpeker at dialogen med rederiet hele tiden har vært konstruktiv.
– Vi føler oss trygge på at det vil komme på plass en permanent løsning, sier Aarhus.
Ville ikke gamble med sikkerheten
Ifølge kapteinenes varsel er problemet hvordan redningsflåtene er plassert på båtene.
Hurtigbåtene har to hovedflåter plassert akterut på begge sider. Hver av disse har kapasitet til 150 personer. I tillegg har båtene en reserveflåte på fordekket med kapasitet til 100 personer.
Imidlertid skal det ha oppstått problemer med å få reserveflåten til å fungere som den skal:
I tillegg er de to hovedflåtene montert rett over maskinrommet.
For på være sikre på en trygg evakuering vil mannskapet og Boreal altså ikke ta ansvaret for mer enn om lag 150 personer om bord.
Boreal: – Flytte redningsflåten er en mulighet
Ifølge Boreal kan det være flere løsninger, en av den kan være å flytte litt på den fremste redningsflåten. Men daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø sier til NRK at han håper det ikke blir nødvendig.
– Både for Boreal og Nordland fylkeskommune er det viktigste nå å få opp passasjerkapasiteten.
Men hvem skal ta regninga for en slik ombygging?
Boreal ønsker ikke å kommentere kontraktsforhold, men sier det ikke er de som har designet eller bygget båtene.
– Hvor fort det kan gå, avhenger litt av om utbedring skjer på stedet eller om båtene må tilbake til verftet på Vestlandet for å gjøre jobben, sier Mathisen.
– Kan denne saken havne i retten?
– Det er profesjonelle parter som jobber sammen for å finne en løsning. Det har jeg ingen kommentar til, sier Mathisen.
På spørsmålet om hvorfor Sjøfartsdirektoratet har snudd i saken sier Mathisen at flåtesystemene er typegodkjente. Likevel er ikke evakueringssystemet nødvendigvis like godt tilpasset på ulike fartøy.
– I dette tilfellet ble det første tegningsgrunnlaget feil. Det er belyst i en ny grundig rapport som Sjøfartsdirektoratet har fått oversendt.
Setter inn ekstra båt
Mens sjøfartsmyndighetene, Nordland fylkeskommune og rederiet Boreal sammen kommer fram til en løsning, skal det settes inn en ekstra båt i sambandet for å øke kapasiteten mellom Helnessund og Bodø på søndager gjennom sommersesongen.
– Den ekstra båten vil gå samtidig som Nordlandsekspressen kl. 14.55 og tar 48 passasjerer, forteller fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande i en melding til NRK.
– Med dette ekstra tilbudet på søndagene klarer vi i stor grad å demme opp for den kapasitetsreduksjonen som nå er lagt på Nordlandsekspressen, sier Sande.
Sommerruten i Nordlandsekspressen har allerede kommet i drift. Likevel mener Sande at den ekstra avgangen midt på dagen tur/retur Bodø – Skutvik via Helnessund, Nordskott og Bogøy mandag til fredag, totalt sett en økt kapasitet i sambandet.
Den ekstra kapasiteten vil bli satt inn allerede førstkommende søndag.