Hopp til innhold

Kapteinene nektet å gamble med sikkerheten – nå må båtene trolig bygges om

Kapteinene nektet å gamble med sikkerheten til passasjerene. Over to år etter får de støtte fra Sjøfartsdirektoratet.

Nordlandsekspressen, hurtigbåten Regine Normann ved kai i Bodø

TRE REDNINGSFLÅTER: De to hurtigbåtene «Regine Normann» og «Elsa Laula Renberg» har tre redningsflåter. De to hovedflåtene er plassert bak på båten, mens reserveflåten befinner seg på fordekket.

Foto: Tor Erik Bakke

Hver sommer reiser tusenvis av turister til Lofoten og Helgeland med de topp moderne hurtigbåtene «Elsa Laula Renberg» og «Regine Normann».

Men siden mars i år har båtene kun tatt om bord 150 personer, og ikke 220, som båtene er godkjent for.

Bakgrunnen var at kapteinene på hurtigbåtene hadde slått alarm om sikkerheten rundt evakueringssystemet om bord.

Hurtigbåten Elsa Laula Renberg i Nordlandsekspressen.
Den helårlige hurtigbåtruta Nordlandsekspressen trafikkerer mellom Lofoten og Helgeland
Hurtigbåten Elsa Laula Renberg ligger til kai i Bodø.
Ruta er viktig både for turisme, næringsliv og lokalsamfunn langs Nordlandskysten

At båtene ikke går med full kapasitet, har skapt store protester langs kysten.

Steigen-ordfører Aase Refsnes (SV) har slått alarm om sprengt kapasitet allerede før sommersesongen er kommet i gang.

Manshausen Island, Norge, Steigen.

Også Børge Ousland, som driver reiselivsbedriften Manshausen Island i Steigen, er opprørt, ifølge Avisa Nordland.

Foto: Adrien Giret

Det er Nordland fylkeskommune som har det øverste ansvaret for offentlig samferdsel i fylket. Det er de som har bygd og eier hurtigbåtene.

Men fylkeskommunen har hele tiden avvist at de har noe ansvar for situasjonen som har oppstått. De har ment at det er rederiet Boreal, som driver Nordlandsekspressen, som har ansvaret for situasjonen.

Heller ikke Sjøfartsdirektoratet, som har det øverste ansvaret for sikkerheten om bord i norske skip, har villet kommentere saken overfor NRK.

Les også Mener evakueringssystemet på hurtigbåter ikke fungerer

Sjøfartsdirektoratet støtter kapteinene

Tre måneder etter kommer Sjøfartsdirektoratet likevel på banen. De har nå saksbehandlet en rapport fra rederiet Boreal om utfordringene.

Dag Inge Aarhus, Sjøfartsdirektoratet

Dag Inge Aarhus er avdelingsdirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sjøfartsdirektoratet.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

– Etter vår sakshandling, støtter vi rederiets vurdering og har vedtatt en kapasitetsreduksjon til en har funnet en permanent løsning, sier Dag Inge Aarhus.

Han er avdelingsdirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sjøfartsdirektoratet.

Fram til nå har rederiet satt ned kapasiteten på eget initiativ, noe som er helt i tråd med skipssikkerhetsloven.

– Vi vil nå ha en dialog med rederi og oppdragsgiver videre, sier avdelingsdirektøren, som påpeker at dialogen med rederiet hele tiden har vært konstruktiv.

– Vi føler oss trygge på at det vil komme på plass en permanent løsning, sier Aarhus.

Les også Billigere å fly enn å ta hurtigbåten – mener prisen kan ta livet av turistperler

En strand på Skrova i Lofoten med Lillemolla i bakgrunnen.

Ville ikke gamble med sikkerheten

Ifølge kapteinenes varsel er problemet hvordan redningsflåtene er plassert på båtene.

Hurtigbåtene har to hovedflåter plassert akterut på begge sider. Hver av disse har kapasitet til 150 personer. I tillegg har båtene en reserveflåte på fordekket med kapasitet til 100 personer.

Imidlertid skal det ha oppstått problemer med å få reserveflåten til å fungere som den skal:

I tillegg er de to hovedflåtene montert rett over maskinrommet.

Hurtigbåten Elsa Laula Renberg i Nordlandsekspressen.
Mannskapet frykter derfor hva som kan skje dersom det oppstår en brann i et av de to maskinrommene.
Dersom en brann utvikler seg, og flammene slikker oppetter skutesida, frykter mannskapet at en av hovedflåtene settes ut av spill.
Motorrommet til Elsa Laula Renberg
I et slikt «worst case» scenario vil man kunne evakuere 150 personer, ifølge mannskapet.
Hurtigbåtene Elsa Laula Renberg og Regine Normann ligger til kai pga teknisk svikt.
I tillegg er at båtene er godkjent for å seile i tre meters bølgehøyde, men flåtene er kun testet i havnebassenget.

For på være sikre på en trygg evakuering vil mannskapet og Boreal altså ikke ta ansvaret for mer enn om lag 150 personer om bord.

Boreal: – Flytte redningsflåten er en mulighet

Ifølge Boreal kan det være flere løsninger, en av den kan være å flytte litt på den fremste redningsflåten. Men daglig leder Steinar Mathisen i Boreal Sjø sier til NRK at han håper det ikke blir nødvendig.

– Både for Boreal og Nordland fylkeskommune er det viktigste nå å få opp passasjerkapasiteten.

Hurtigbåten Elsa Laula Renberg i Nordlandsekspressen.

De to hurtigbåtene er bygd av fylkeskommunen ved verftet Brødrene Aa i Vestland fylke.

Foto: Privat

Men hvem skal ta regninga for en slik ombygging?

Boreal ønsker ikke å kommentere kontraktsforhold, men sier det ikke er de som har designet eller bygget båtene.

Hvor fort det kan gå, avhenger litt av om utbedring skjer på stedet eller om båtene må tilbake til verftet på Vestlandet for å gjøre jobben, sier Mathisen.

– Kan denne saken havne i retten?

– Det er profesjonelle parter som jobber sammen for å finne en løsning. Det har jeg ingen kommentar til, sier Mathisen.

Steinar Mathisen, daglig leder Boreal Sjø AS

Steinar Mathisen i Boreal Sjø tør ikke love at en løsning er klar før sommeren. – Men vi jobber så raskt som mulig. Alle involverte prioriterer denne saken.

Foto: Boreal

På spørsmålet om hvorfor Sjøfartsdirektoratet har snudd i saken sier Mathisen at flåtesystemene er typegodkjente. Likevel er ikke evakueringssystemet nødvendigvis like godt tilpasset på ulike fartøy.

I dette tilfellet ble det første tegningsgrunnlaget feil. Det er belyst i en ny grundig rapport som Sjøfartsdirektoratet har fått oversendt.

Les også BBC: – Kanskje verdens vakreste «roadtrip»

Toalettbygget på Ureddplassen ved fylkesveg 17 i Gildeskål, Nordland

Setter inn ekstra båt

Mens sjøfartsmyndighetene, Nordland fylkeskommune og rederiet Boreal sammen kommer fram til en løsning, skal det settes inn en ekstra båt i sambandet for å øke kapasiteten mellom Helnessund og Bodø på søndager gjennom sommersesongen.

– Den ekstra båten vil gå samtidig som Nordlandsekspressen kl. 14.55 og tar 48 passasjerer, forteller fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande i en melding til NRK.

Monika Sande

Fylkesråd for transport og infrastruktur, Monika Sande, sier utfordringen er størst fra Helnessund i Stegen, primært på søndager.

Foto: Sondre Skjelvik / NRK

– Med dette ekstra tilbudet på søndagene klarer vi i stor grad å demme opp for den kapasitetsreduksjonen som nå er lagt på Nordlandsekspressen, sier Sande.

Sommerruten i Nordlandsekspressen har allerede kommet i drift. Likevel mener Sande at den ekstra avgangen midt på dagen tur/retur Bodø – Skutvik via Helnessund, Nordskott og Bogøy mandag til fredag, totalt sett en økt kapasitet i sambandet.

Den ekstra kapasiteten vil bli satt inn allerede førstkommende søndag.

Les også Ferga skulle bli gratis – men denne ferga er en hurtigbåt

ferge MS Vandve