Hopp til innhold

Sivert kjørte tre tonns isblokk fra Svartisen gjennom Sahara

Gründere i Nordland vil hente ut 1000 år gamle isbiter fra Svartisen til eksklusive restauranter over hele verden. I 1959 skrev den unge ingeniøren Sivert Klevan historie da han fraktet en tre tonn isblokk fra Svartisen på en lastebil gjennom Sahara.

Is-ekspedisjon

VAKTE OPPSIKT OVER HELE EUROPA: Sivert Klevan kjørte tre tonn is fra Polarsirkelen til Ekvator i 1959. Her har hjulene på lastebilen sunket dypt ned i sanden. På lasteplanet står tre tonn is fra Svartisen.

Nordland fylkeskommune vil gi et tilskudd på 250.000 kroner til prøveboring og uttak av isbiter fra Svartisen. Håpet er at isbitene skal havne i drinker over hele verden.

Ideen er ikke ny. I en utrolig ekspedisjon for 56 år siden ble isblokk på tre tonn ble skåret ut av Svartisen og fraktet i lastebil til Ekvator. I tropevarmen ventet en gevinst på sju millioner kroner.

Ekspedisjonsleder Sivert Klevan døde i fjor 90 år gammel, men i et NRK-intervju fra 2009 forteller han den utrolige historien.

Lurte Radio Lux med glassvatt

– Det begynte med at Radio Luxembourg datidens mest populære radiokanal utlyste en konkurranse der de skulle betale 10.000 franske franc for hvert kilo is man klarte å frakte fra Polarsirkelen til Ekvator. Det eneste kriteriet var at man ikke skulle bruke kjølevogn, fortalte Klevan til NRK.

Sivert Klevan jobbet den gang som ingeniør i Glava Isolasjon og hadde selvsagt løsningen for hånden. Resultatet ble tidenes norske reklamestunt:

– Vi regnet ut at dersom vi isolerte isen med glassvatt som det het den gangen, ville vi lett kunne tjene 7–8 millioner kroner. Planen var å skjære ut en isblokk på fem tonn, men vi endte opp med en på tre tonn.

(artikkelen fortsetter under)

Her lastes isblokken fra Svartisen på lastebil ved Mo i Rana.

GODT ISOLERT: I februar 1959 lastes isblokken fra Svartisen på lastebil godt innpakket i isolasjonsmaterialet Glava. Deretter gikk turen fra Mo i Rana til Ekvator.

Det var bare ett problem. Kanalen innså underveis at de hadde vært vel overmodig i sine løfter.

Radio Lux var raske med å trekke tilbake løftet om gevinst, da de skjønte hvor det bar, men de fulgte prosjektet nesten hele ferden. Det vil si, da vi skulle kjøre gjennom Sahara, snudde de, ifølge Klevan.

1000 år gammel is

I løpet av fire uker ble tre tonn med 1000 år gammel is skåret ut av Svartisen. Isen ble skåret ut i 200 kilos blokker, flydd ut med helikopter til en lastebil der blokkene ble frosset sammen til én stor blokk og isolert med et 30 til 50 cm tykt lag med glassvatt over, under og på sidene. Så ble det hele kapslet inn i en jernkasse og fraktet 12.000 kilometer fra Mo i Rana til Libreville i Gabon.

Underveis ble det laget en ekstra gjettekonkurranse: Hvor mye av isen kom til å smelte underveis?

– Vi fikk 22.000 svar. En skolegutt fra Odda tippet rett. Da isblokken kom fram til Ekvator, hadde den bare mistet 300 kilo – bare en tiendepart. Skolegutten vant en 12-dagers ferietur for to til Paris, erindret Klevan.

Serverte linje-is

Isbiter fra Svartisen
Foto: SVAICE

Etter 27 døgn var isblokken framme i Libreville. Utrolig nok hadde isen som var innpakket i Glava, klart seg utmerket i 50 varmegrader. Transporten hadde også med seg viktige medisiner til tidligere fredsprisvinner Albert Schweitzers sykehus i Lambaréné.

– Vi ble tatt imot som helter overalt. Franskmennene der nede ville at vi skulle ta med isblokken tilbake til Paris og overlevere den til Charles de Gaulle personlig, under Triumfbuen. Men det tok jeg ikke sjansen på, sier Sivert Klevan.

– Men vi hadde med oss isbiter som vi hadde i drinkene under kinopremieren i Oslo. Det var selvsagt morsomt å servere «linje-is» til pressefolkene.

Is-ekspedisjon

FRAMME I AFRIKA: Tre tonn is fra Svartisen ble fraktet 12.000 km fra Mo i Rana til Libreville i Afrika, og bare en tiendepart av isen smeltet. Rekordforsøket vakte oppsikt i hele Europa.

Nobelprismedisin

Foruten den enorme reklameverdien for isolasjonsselskapet, hadde ekspedisjonen også en viss nytteverdi. Transporten hadde også med seg viktige medisiner til tidligere fredsprisvinner Albert Schweitzers sykehus i Lambaréné.

Et høydepunkt på ekspedisjonen var å få hilse på, og møte blikket til, doktor Schweitzer.

– Vi samlet inn medisin fra hele Skandinavia og hadde med oss 300 kilo medisiner til doktor Albert Schweitzer. Han holdt til i jungelen rett utenfor Lambaréné. Det var et fint tiltak. I det hele tatt var det utrolig mange opplevelser på turen, sier Sivert Klevan.

Populær foredragsholder

Video nsps_upload_2009_4_3_14_53_11_2446.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Belønningen var 1 300 kroner for hver kilo is som kom fram, og Glava i Askim lot seg utfordre.

Klevan ble etter hvert assisterende direktør i selskapet. Både i årene etter ekspedisjonen og i pensjonisttilværelsen brukte han mye til på å reise rundt og holde foredrag.

– Det første året var det helt vanvittig, men etter hvert avtok interessen. Men han fikk stadig henvendelser fra både fjern og nær, og brukte mye tid på dette som pensjonist, forteller administrerende direktør Jon Karlsen i Glava Isolasjon.

Hvis Svaice får tillatelse til permanent drift ved Svartisen, er naboene redde de må flytte fra eiendommene sine som følge av støy.

Svartisen er Norges nest største isbre, og dekker et areal på om lag 370 kvadratkilometer.