Det skal bli enda sikrere å fly helilopter til Værøy. Et av tiltakene er at personell som tar i mot helikopteret når det lander og letter, skal få bedre opplæring. Det sier Geir Ingebrethsen, underdirektør i flysikringsseksjonen i Luftfartstilsynet.
Dårlig kompetanse
- Vi fant at kompetansen på Værøy ikke var bra nok. Det var ikke direkte farlig, men i gitte tilfeller kunne det ha oppstått farlige situasjoner, sier Ingebrethsen.
I tillegg til at personellet på helikopterlandingsplassen skal få større kompetanse, skal det også bygges om på selve landingsplassen. I dag kan ikke ekspeditøren, når hun står inne i terminalbygget, se i den retningen helikopteret kommer fra. Derfor må det bygges om.
Prislappen for ombyggingen av terminalbygget vil komme på omlag en halv millon kroner. I tillegg vil det bli utgifter når det skal gis opplæring, og det kan bli snakk om å ansette flere ved helikopterlandingsplassen, opplyser Avinor.
Ukontrollert luftrom
Når helikopteret skal fly mellom Bodø og Værøy vil det bli en bedre kontroll enn i dag. Det en legger opp til, er at flygeledere i Bodø skal følge med helikopteret til det nesten har kommet helt fram til Værøy. Det sier underdirektør Geir Ingebrethsen i Luftfartstilsynet.
- Flygingen foregår utenfor kontrollert luftrom, og der er det fritt fram for alle å fly. Men nå får vi en oppgradert tjeneste, selv om det er ukontrollert luftrom, sier han.