Her signeres den ganske tykke kontrakten for Bodøtunnelen.
Foto: Wiggo Vading, Statens vegvesenStatens vegvesen og Veidekke Entreprenør AS har i dag signert kontrakt for Bodøtunnelen.
– Dette er hovedjobben i Bypakke Bodø og en stor milepæl for å komme i gang med bygging av ny riksveg 80 mellom Hunstadmoen og Thallekrysset, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i en pressemelding.
Avtalen som er inngått i dag gjelder det største enkeltprosjektet i Bypakke Bodø. Kontraktssummen er på nær 894 millioner kroner eks. mva.
- Les også:
Byggestart rundt påske
Nå skal Veidekke Entreprenør AS bygge Hunstadmoen – Bodøelv på 3,5 km, der 2,8 km er tunnel mellom Hunstadmoen og Rønvikjordene foran Bodin leir. Tunnelen skal gå i to løp og ha to kjørefelt i hver retning.
Arbeidene starter i området ved Bodin leir. Tunnelen skal drives fra Bodøelvsida, og steinmassene skal kjøres til Langstranda. Målet er å åpne det ene tunnelløpet høsten 2018, og det andre noen måneder senere.
Regionvegsjefen varsler at det kommer flere oppdrag.
– Allerede om et par-tre måneder vil vi kunngjøre konkurransen om å bygge kryssene i området ved Stormyra. Det er flere oppdrag i vente for entreprenørene, sier han.
Seks entreprenørfirma var med i konkurransen om å bygge Hunstadmoen-Bodøelv.
- Les også:
SLIK BLIR BYPAKKE BODØ: Odd Inge Bardal hos Statens vegvesen gjennomgår prosjektet.
2 milliarder «bomkroner»
Bypakke Bodø er et samarbeid mellom Bodø kommune, Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen.
Bypakke Bodø inneholder foruten ny riksvei 80, bedre kollektivtilbud og nye gang- og sykkelveier, og har en kostnadsramme på 2,82 milliarder kroner.
2 milliarder skal finansieres gjennom sju automatiske bomstasjoner over 15 år.
- Les også: