Hopp til innhold

Når en kilometer er nok

Statens vegvesen setter nå ned fartsgrensene på en rekke strekninger over hele landet der faren for møteulykker er stor. Men i Nordland er det bare en kilometer som er «skummel nok».

Nye 70-soner

Statens vegvesen setter nå ned fartsgrensene på en rekke strekninger over hele landet der faren for møteulykker er stor.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Statens vegvesen vil sette ned fartsgrensen på en rekke av dødsveiene i Norge. Men i Nordland er det bare en kilometer i Valnesfjord på riksvei 80 mellom Nordvikhøgda og ned til Nordvik som er foreslått.

– På denne strekninga har det vært tre dødsulykker på seks-sju år. For å sikre denne strekninga, foreslår vi å sette ned fartsgrensa fra 80 til 70 km/timen, sier trafikksikkerhetskoordinator Rune Amundsen i Statens vegvesen i Nordland.

Det har vært diskusjon rundt flere strekninger.

– Men bare denne ble valgt, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Trygg trafikk ikke forespurt

Tore Jeremiassen, som er leder i Trygg Trafikk i Nordland sier fylkeslaget ikke blitt forespurt i arbeidet som Statens vegvesen har gjort.

– En kilometer høres lite ut. Det er klart flere ulykkesstrekninger i vårt lange fylke som kvalifiserer, sier han til NRK.no.

Han viil ikke gå inn på enkeltstrekninger, men nevner E6 gjennom Dunderlandsdalen.

Vil få ned dødsulykkene

Årsakene til forslaget er at de ønsker å forebygge de mange dødsulykkene på veiene.

Vegvesenets undersøkelser viser at risikoen for å omkomme øker dramatisk når man kjører i 70 km i timen, og derfor vil vegvesenet innføre 70 soner i en rekke 80-soner i fylket.

Risikoen for å omkomme i en frontkollisjon øker dramatisk når farten passerer 70 km/t. Derfor er flere 70-soner et viktig tiltak for å redde liv.

– Dersom man holder fartsgrensen i en 70-sone er sannsynligheten mye større for at man overlever en frontkollisjon, enn om man kjører over fartsgrensen, sier Amundsen.

Flere strekninger

I Nordland jobbes det nå fortløpende med flere strekninger som foreslås skiltet ned fra 80 til 70 km/t. Dette skjer etter våre nye fartsgrensekriterier som blant annet bygger på vurdering av ulykkesrisiko, trafikkmengde og avkjørsler.

De foreslåtte strekningene på riks- og fylkesveger er nå til høring hos politiet, kommuner og fylkeskommunen. Vi kommer tilbake med nærmere informasjon om den enkelte strekning så snart det er gjort vedtak etter høringsrunden.

Sikker bil ikke nok

– Mange er nok ikke klar over at det går en grense ved i om lag 70 km/t når det gjelder hva kroppen tåler av belastning i en frontkollisjon. Dette gjelder selv om man har en kollisjonssikker bil, for ødeleggelsene skjer inne i kroppen, sier Amundsen.

En kraftig frontkollisjon består egentlig av tre kollisjoner. Først bråstopper bilen mot en annen bil. Så fortsetter bilisten framover og er utsatt for store krefter når han/hun fanges opp av bilbelte og airbag.

Til slutt «kolliderer» de indre organer – de kan forflyttes eller rives av og gi livstruende skader.

Nye fartsgrenser sparer liv

Sammenhengen mellom fart og risiko er grundig dokumentert og vi vet at nedsatte fartsgrenser vil spare liv. I 2001 ble 741 kilometer med 80-sone satt ned til 70 km/t. Evalueringen viser at vi gjennom dette tiltaket har reddet 8 liv i trafikken hvert år.

– Vi kommer ikke fra at det til syvende og sist er bilføreren som bestemmer farten. Dessverre er det alt for mange som tar alt for stor risiko og bryter fartsgrensen. Selv det å kjøre litt for fort kan være forskjellen på liv og død, avslutter Rune Amundsen.

Hvor mener du fartsgrensa bør settes ned i Nordland?