NRK Meny
Normal

– Tidligere var det kø utenfor butikken når vi kjørte salgsannonse i lokalavisen

Næringslivet velger bort papiravisene og satser på internett og mobil når de skal annonsere. – Effekten av avisannonser er ikke lenger det det en gang var, sier butikksjef.

Ser liten effekt av avisannonser

KUTTER AVISENE: Butikken KomplettFritid i Bodø selger klær og utstyr til friluftsliv. Butikksjefen Trond Helle brukte for få år siden 200.000 på annonsering i lokalavisen. – Vi har halvert markedsbudsjettet lokalt, sier han.

De siste fem årene har butikksjef Trond Helle ved KomplettFritid i Bodø kuttet kraftig i annonsebudsjettet til papiravisene. Effekten i det tradisjonelle annonsemediet er ikke lenger det en gang var.

– Før var det slik at da vi annonserte med salg, sto det kø utenfor døren da vi åpnet. Det gjør det ikke lenger. Liten effekt gjør at vi bruker 100.000 kroner mindre i året på papirannonser. Vi driver også nettbutikk, og da er vi helt avhengig av å være på nett, sier Helle til NRK.no.

Nå blar han opp for toppplassering på søkemotorer som Google.

– Når noen googler på en spesiell Bergans-jakke kommer vi opp som førstevalg. Det er Prisjakt, Kelko og Google som stikker av med pengene på reklamebudsjettet vårt, sier Helle.

– Dramatisk endring

Daglig leder Brita Bjørnbakk i design- og kommunikasjonsbyrået i Riktig Spor råder kundene sine til å være til stede digitalt.

Daglig leder Brita Bjørnbakk, Riktig spor

Daglig leder Brita Bjørnbakk design- og kommunikasjonsbyrået i Riktig Spor råder kundene sine til å være til stede digitalt.

Foto: Kari Skeie / NRK

– Annonsemarkedet har endret seg dramatisk de siste 3–4 årene. Papiravisene er blitt sekundærkanalen, sier hun til NRK.no.

Og det er ikke slik at aktørene automatisk velger de tradisjonelle avisenes nettutgaver for å nå fram til potensielle kunder.

– Sosiale medier er blitt en sterk konkurrent. 6 av 10 nordmenn bruker Facebook og annonseomsetningen i sosiale medier vil øke kraftig. Folk er blitt vant å like ting, og gi sin umiddelbare anerkjennelse. Det påvirker forbrukerens adferd, sier hun.

Går med overskudd – må kutte

En avis som rammes hardt av annonsesvikten er Avisa Nordland i Bodø. I papiravisen er svikten på 20 prosent – som utgjør 10 millioner kroner.

Mandag ble det kjent at eierne Amedia, som er Norges største utgiver av lokale medier, krever nedbemanning. Ifølge Aftenposten må Amedia spare en halv milliard kroner, men kilder i konsernet NRK har snakket med sier dette anslaget er altfor lavt.

Avisa Nordland har gjennom flere år gått med solid overskudd og bidratt med store beløp i konsernbidrag til Amedia. Likevel er det ikke nok, og nå må avisen spare inn over 10 millioner kroner på to år for å møte annonsesvikten i papiravisene.

– Langt på vei en tapt kamp

Adm dir Bjarne Holgersen i Avisa Nordland

Administrerende direktør Bjarne Holgersen i Avisa Nordland tror det blir vanskelig å hanke inn i de tidligere annonsørene til avisen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Administrerende direktør Bjarne Holgersen i Avisa Nordland tror det blir vanskelig å hanke inn annonsørene som har forlatt avisen.

– De store kundene er fortsatt med oss, som Coop, Koch, Byggmakker og City Nord. De som svikter er underskogen, som fiskebilen, vedsalg og håndverkere. Disse som bruker mellom 5-50.000 årlig på annonser, sier Holgersen til NRK.no.

Han tror mange av dem finner andre alternativer for å nå fram til kundene. Globalt er det Facebook og andre internettaktører som stikker av med annonsepengene Det viser en ny reklameprognose fra ZenitOptimedia skriver nettstedet Kampanje.

– Småannonsørene bruker Facebook, Google, Finn.no og andre aktører med svært lave markedspriser. I sum betyr dette store tap for oss.

Holgersen tror småannonsørene er en tapt kamp for avisen.

– En del av segmentet kommer nok ikke tilbake, tror Holgersen.

– Alvorlig situasjon

Lenger nord i Nordland sitter sjefredaktør Tone Jensen i Narvik-avisen Fremover. Hennes avis er også i Amedia-konsernet, men hun vet foreløpig ikke hvilke konsekvenser budsjettkuttet vil få for Fremover.

– Situasjonen er veldig alvorlig. Jeg ser ikke bort fra at kravet til innsparinger kan medføre oppsigelser. Vi har gått ut med et generelt tilbud om sluttpakke, sier Jensen.

Avisens annonseinntekter fra papir er synkende og inntektene fra nett øker ikke nok til å veie opp.

– På nett og mobil er vi i den spede begynnelse hva inntekter angår. Selv om vi selger godt på disse plattformene er det ikke nok til å oppveie for det som vi taper på papir, dessverre, sier Jensen.