Problemene har stått i kø for de nye milliardfergene til Torghatten Nord. Teknisk svikt og mannskapsmangel førte til at planlagte ruteavganger har vært forsinket eller innstilt nær 1000 ganger så langt i år, viser statistikk fra Statens vegvesen. Bare i juli ble 110 fergeavganger over Vestfjorden innstilt.
Nå sender rederiet Torghatten Nord de fire gassfergene som trafikkerer Vestfjorden til skipsverftet på Fiskarstrand i Møre og Romsdal, skriver Lofotposten.
– Før året er omme skal alle de fire fergene være ferdig reparert. Vi håper å få bukt med de tekniske problemene de har hatt siden fartøyene ble satt i drift på nyåret i fjor, sier Bendix Klykken, driftssjef for Vestfjordfergene i Torghatten Nord til NRK.no.
Nærheten til leverandøren Rolls-Royce, som har levert motorsystemet, automatiserings- og kontrollsystemet samt noe elektrisk anlegg til fergene, gjør at Vestlandet er et naturlig valg for fergeselskapet.
– I tillegg har det vært dårlig plass på dokking i Nord-Norge, sier Klykken.
Lang liste med reklamasjoner
Torghatten Nord har hatt problemer med framdriftsnalegget og den elektriske styringen.
– Vi har flere reklamasjoner både til motorleverandørene og til motorverkstedet. Fergene er bygget i Polen, og det er en del plakker på verkstedet, som skal gjøre jobbene vi har reklamert på. Det gjelder alt fra ledningsnett, takhimling til mere alvorlige tekniske ting, sier han til NRK.no.
- Les også: Regjeringen om gassfergene: – Uholdbart
- Les også: – Jeg får kjeft minst ti ganger om dagen
I sommer hadde Rolls-Royce egne teknikere i Lofoten i forbindelse med fergetrøbbelet. Dette dekkes av garantiordningen rederiet har på de nye fergene.
– Det var en tekniker på hver av de fire gassfergene i sommer, og det har hjulpet oss veldig. Det var så godt som ingen kanselleringer på grunn av teknisk feil mens de var om bord.
(artikkelen fortsetter under)
Vurderer å kreve erstatning
Torghatten Nord ser ikke bort fra at det kan bli snakk om å kreve erstatning fra verftet og leverandøren.
– Vi har klaget til verftet, men det er ikke bare enkelt å jobbe med polakker. Men vi har en god dialog. De har vært og reparert de fleste feilene vi har klaget på. Når det kommer til erstatning, er det for tidlig å si hvor det ender, sier driftssjef Bendix Klykken.
- Les også: Fergegass fraktes fortsatt med forurensende tankbiler
- Les også: Gassfergene ble et millionsluk
Ferga Værøy er allerede på plass på Vestlandet for overhaling. Når den er ferdig sendes den enste nedover.
– Alle fire skal ha gjennomført garantidokking før årsskiftet.
Etter nyttår blir det bedre tider for passasjerene som skal bruke fergene over Vestfjorden.
– Da skal alle våre reklamasjoner være reparert. Vi håper og satser på at alle fergene da skal gå slik som ruteplanen tilsier, sier Bendix Klykken, driftssjef i Torghatten Nord.