Hopp til innhold

Regjeringen satser en halv milliard kroner på denne havna

Regjeringen setter av 510 millioner kroner til Andenes havn i Vesterålen. Det utgjør en femtedel av investeringene til fiskerihavner i perioden fra 2014 til 2023.

Andenes havn

Andenes havn er en av vinnerne i Nasjonal Transportplan.

Foto: Leserbilde

Jonni Solsvik, ordfører Andøy

Ordfører i Andøy, Jonni Solsvik sier investeringene i Andøy havn er et historisk løft for hele regionen.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Fredag la regjeringen fram Nasjonal transportplan for de neste ti årene.

Der ble det klart at 2,7 milliarder kroner skal gå til fiskerihavner og tilskudd til kommunale havneanlegg.

I den sammenheng er Andøy kommune en av vinnerne.

– Et historisk løft for hele regionen

Med en investering på 510 millioner kroner, stikker Andenes havn av med en femtedel av den totale rammen til fiskerihavner i perioden.

Prosjektet skal gjennomføres i siste periode av transportplanen fra 2018 til 2023.

– Dette er den største havneinvesteringen i Nasjonal transportplan.

Lisbeth Berg Hansen

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen peker på utviklingen i fiskerinæringen som en av hovedårsakene til satsingen på havner langs kysten.

Foto: Trond Vestre / NRK

Dette er et historisk løft, ikke bare for Andøy, men for hele regionen, sier Andøy-ordfører Jonni Solsvik (H) til NRK.no.

Fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen peker på utviklingen i fiskerinæringen som en av hovedårsakene til satsingen på havner langs kysten.

– Fiskefartøyene blir stadig større og klimaendringer kan gi mer ekstremvær. utbygging av fiskerihavnene er med på å gjøre det enklere for fiskerne og for foredlingsindustrien på land, sier Berg-Hansen.

Tiltakene det er satt av penger til i Nasjonal transportplan gjelder i hovedsak utdyping av innseilinger og inne i havnene, samt molobygging og moloforsterking.

– Skal gi sjøveien motorveistandard

Det er ikke bare havnene som får penger. Regjeringa ruster også opp sjøveien med 19,4 milliarder kroner i perioden 2014-2023. Det er 55 % over nivået på bevilgningen i 2013-budsjettet.

– Stadig større fartøy og stor trafikkøkning til de største havnene øker kravene til bedre kapasitet på sjøen. Med denne storsatsinga legger vi til rette for vekst langs kysten. Det er viktig for petroleumsaktiviteten, for næringslivet og for turistnæringa, sier Berg-Hansen.

Hun sier at denne satsinga skal bidra til å få mer gods til å ta sjøveien.

– For hvert skip sparer vi veiene og de som ferdes der for 200 trailere, sier fiskeri- og kystministeren.

I tillegg til storinvesteringen i Andøy, får også disse havnene penger i den nye transportplanen:

  • Innseiling Bodø, fjerning av grunner og merking av leden.
  • Innseiling Rana, nytt navigasjonsmerke og dybdeutvidelse Toraneskaia.
  • Stabbsundet i Meløy, navigasjonsinstallasjoner og dybdeutbedring.
  • Innseiling Sandnessjøen, dybdeutbedring.
  • Alstahaugfjorden Tjøtta-Alstahaug, merking og dybdeutbedring.
  • Åmøy, Rødøy/Meløy, merking og dybdeutbedring.
  • Grøtøyleden Steigen), utvidelse, merking og dybdeutbedring.
  • Raftsundet, merking og dybdeutbedring.
  • Risøyrenna, dybdeutbedring og manøvreringsutbedring Risøyhamn.
  • Innseiling Østre Svolvær, fjerning av grunne.
  • Landegode sørøst og nordøst, merking.
  • Bognes-Lødingen (fergestrekningen), merking og dybdeutbedring.
  • Tjeldsundet. Utdyping av hovedled.
  • LES OGSÅ: Her er Nordlands-vinnerne i Nasjonal transportplan