Hopp til innhold

SAS: – Rullebanen i Bodø ødelegger dekkene på flyene våre

Det nye rullebanedekket på Bodø lufthavn koster SAS 16 millioner kroner i året. Nå krever de erstatning fra Forsvarsbygg.

Fly lander på Bodø lufthavn 6. februar 2014

REAGERER: – Det nye dekket har en struktur som gjør at det skader dekkene i langt større grad enn vi opplever noen andre steder, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Håkon Jacobsen

I mai i år startet arbeidet som skulle gjøre den 60 år gamle rullebanen i Bodø fri for steiner og betongbiter. Totalt kostet arbeidet 123 millioner kroner.

I sommer var det nye «epoksydekket», som gir økt friksjon og levetid, på plass.

Men det som skulle sørge for økt regularitet har skapt et helt nytt problem for flyselskapene.

Dekket har nemlig en så høy friksjon at det fører til stor slitasje på dekkene til flyene som lander i Bodø.

– Det nye dekket har en struktur som gjør at det skader dekkene i langt større grad enn vi opplever noen andre steder, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

– Kan ikke anerkjenne erstatningsansvar

SAS, som har 19 landinger i Bodø daglig, har sendt et brev til Forsvarsbygg, som eier rullebanen i Bodø. I brevet krever flyselskapet at Forsvarsbygg skal ta på seg ansvaret og dekke utgiftene det nye dekket har påført selskapet.

Infosjef Knut Morten Johansen i SAS

KREVER ERSTATNING: Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Richard Kongsteien, Widerøe

30 PROSENT MER SLITASJE: Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe forteller til NRK at de har merket godt til den høye friksjonen på rullebanen i Bodø.

Foto: Widerøe
– Dette fører til at vi sliter dekk under landing og oppbremsing i Bodø i et så stort omfang at det påfører oss kostnader på 1,5 million i måneden. Dette er ekstra kostnader utover det vi normalt har, sier Johansen.

Men regionsjef for Forsvarsbygg i nord, Erik-Anders Helin, mener de ikke kan påta seg et slikt ansvar.

– Vi har fått et brev fra SAS hvor de ber oss om å anerkjenne et erstatningsansvar. Men vi kan ikke påta oss dette, sier han.

– Slitasjen har økt med 30 prosent

Det er ikke bare SAS som merker utfordringene knyttet til det nye rullebanedekket. Også Widerøe har fått økte kostnader som følge av slitasje på dekkene.

– Vi har merket en økning i slitasjen på over 30 prosent i forhold til bytte av hjul, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien til NRK, og legger til at de har i underkant av 40 avganger daglig fra Bodø lufthavn.

– Vi er desidert størst med tanke på antallet avganger, sier han.

Til tross for økte utgifter, har Widerøe så langt ikke gått inn for å be om erstatning.

– Vi har en god dialog med lufthavna, Avinor og de ulike operatørene, og opplever at de er løsningsorientert.

Hos Norwegian forteller informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen at de har registrert problemstillingen.

– Vi har merket ekstra slitasje på våre fly, og også vi vil vurdere å søke erstatning, sier han.

– Vil normalisere seg

Rullebanen i Bodø er den første i landet som er heldekket med epoksy, som er en flytende plastmasse. Dekket forsegler betongen ovenfra, slik at tilførselen av vann stoppes.

Strukturen i underlaget på rullebanen i Bodø er grovere enn noe annet sted SAS lander. Helin mener dette vil gå seg til etter hvert som rullebanen blir brukt.

– I en oppstartsfase opplever man en høyere friksjon, men over en viss periode vil dette normalisere seg, sier han.

SAS mener på sin side at noe må gjøres med situasjonen i Bodø, og det raskt.

– Jeg synes de må ta ansvaret som ligger her. De må gjøre noe med problemet, fastslår Informasjonssjefen i SAS.

Rullebanen i Bodø rene lappeteppet

SKADET RULLEBANE: Prosjektleder John Eivind Skogøy viser fram en typisk hjørneskade på betongdekket i forbindelse med en tidligere TV-sak.

Hver dag plukkes det biter med stein fra rullebanen i Bodø. Nå frykter man at betongbiter fra rullebanen skal havne inn i en flymotor.

NRK Nordland lagde denne saken i 2010.

Utbedringen av rullebanen i Bodø kan passere 100 millioner kroner.
Det betyr i såfall at prosjektet må behandles i Stortinget i løpet av neste år. 
Imens finner Forsvaret løse deler på rullebanen hver eneste dag: