For noen måneder siden reduserte SAS bonusopptjeningen i sitt program. Norwegian gjør det motsatte, og årsaken er at Bjørn Kjos' lavprisselskap har tapt markedsandeler til SAS på innenlandsrutene i Norge de siste månedene, skriver Aftenposten.
Bonusen har vært på 10 prosent av billettprisen. Norwegian øker nå bonusen til 20 prosent, og økningen gjelder også på oversjøiske ruter.
– Vil tiltrekke passasjerer
Eksempelvis koster en fullprisbillett tur-retur mellom Oslo og Tromsø 4.000 kroner. Den reisende får tilbake 600 kroner i bonus. Med en New York-billett til 10.000 kroner blir bonusen på 2.000 kroner.
Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at målet er å tiltrekke seg enda flere passasjerer og sier Norwegian har betydelig økning i antall bonusmedlemmer.
– Underlig
Konkurrenten SAS ser på Norwegians bonusjustering som en ren rabatt til de som reiser på de dyreste billettene.
– De må være desperate, sier sjefen for SAS Euro Bonus, Nils Lindhe.
– Å tilby 20 prosent avslag i billettprisen er en underlig måte å drive forretning på. Heldigvis har vi en så god salgsutvikling på våre dyreste billetter, i den såkalte Plus-klassen, at vi ikke behøver å ty til slike drastiske grep, sier Lindhe.
Sandaker-Nielsen unnlater å kommentere SAS-uttalelsene og sier Norwegian er vant til negative karakteristikker og angrep fra den kanten.