Denne uka ble det klart at
og legge ned den eksisterende flyplassen i Svolvær.– Det er utrolig spennende at man nå er framoverlent og vil utvikle luftfarten i Nordland. Dette er en fantastisk mulighet for landsdelen, sier Finstad til NRK.
Avinor anbefaler også en ny vei mellom de to byene. Prislappen totalt er på 6,4 milliarder kroner.
De mener passasjergrunnlaget er i det nedre sjiktet av hva som er realistisk.
– Det er forholdsvis lavt sammenligna med andre stamruteflyplasser. Dette er på rundt samme nivå som i Alta, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe.
– NHO er litt gammeldags
Finstad mener NHO luftfart ikke bare må bry seg om flyplassene i de store byene.
– Det er litt gammeldags når de ikke helt tror på en ny storflyplass på Leknes. Vi må ha ei offensiv holdning til dette. De burde være heiagjeng for å bygge ut luftfarten også i distriktene.
Her satte Polarsirkelen Lufthavnutvikling i gang en anbudsprosess på eget initiativ og risiko. Før byggestart må avtaler og beslutning om finansiering på plass.
Kan ikke høre på skeptikerne
Jonny Finstad viser til at kortbaneflyplassene ikke ville ha blitt bygd på 60 og 70-tallet om man skulle hørt skeptikerne..
– Skulle vi fulgt slike anbefalinger ville vi ikke hatt et kortbanenett i dag.
mot å bygge en storflyplass i Lofoten.
– Snart har vi utslippsfrie løsninger også for luftfarten, svarer Finstad.
Finstad sier Lofoten har et dårlig utvikla veinett i forhold til trafikken. Ikke minst på sommeren når alle turistene kommer. Nå vil han jobbe for å få den nye flyplassen i Lofoten inn i Nasjonal transportplan..
– Dette er et Kinderegg. Som jeg tror hele Lofoten vil samle seg om, sier stortingspolitiker for Høyre, Jonny Finstad.