Neste år må du betale mindre forskudd på ferjekortene
I 2024 blir kravet til forskuddsbeløp for AutoPASS-ferjekort kuttet med en tredel slik at man ikke trenger å binde opp like mange penger for å få rabatt.
Det gjelder både for både privatpersoner og bedriftskunder, opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
Dette er forskuddsbeløpene i 2024:
* Takstgruppe 1 (kjøretøy fra 0 til 8 meter) reduseres fra 3000 kroner til 2000 kroner.
* Takstgruppe 2 (kjøretøy fra 8,01 til 17,50 meter) reduseres fra 14.800 kroner til 9.900 kroner.
* Takstgruppe 3 (kjøretøy over 17,51 meter) reduseres fra 28.000 kroner til 18.700 kroner.
Hvilken pris en betaler på ferje, avhenger av ulike kriterier, men for å få rabatt på ferjebilletten, må det innbetales et forskudd som hver reise trekkes fra i ettertid.
I dag er det mulig å oppnå 50 prosent rabatt for privatkunder og 40 prosent rabatt for bedriftskunder med AutoPASS-ferjekonto.
Elnar Remi Holmen, administrerende direktør i Bodøregionens utviklingsselskap (BRUS), er redd for at fylket holdes for narr av regjeringen, skriver Avisa Nordland.
Bakgrunnen er lovnadene om penger til ny E6 i Sørfold.
– Vi føler at vi er holdt for narr. Det som kom i statsbudsjettet med 100 millioner kroner til fortsatt forberedende arbeid, stemmer ikke med budskapet til finansministeren 14. august under pressekonferansen på Megården i Sørfold, konkluderer Holmen.
– Det må faktisk fattes et vedtak om å bevilge pengene og det ligger ikke inne per i dag.
Widerøe har fått tildelt FOT-rutene fra Lakselv – Tromsø, Andøya – Bodø, Andøya – Tromsø, og Harstad/Narvik – Bodø og Harstad/Narvik – Tromsø.
Dette er en fortsettelse av rutene de allerede opererer i dag. En FOT-rute (Forpliktelse til offentlig tjenesteytelse) skal sikre et tilbud der det er lite sannsynlig at flyselskapene vil drive på kommersielt grunnlag. Flyselskap kan dermed by på rutene, og de som har det beste tilbudet, vinner ruten.
Dette fikk de i konkurranse med flyselskapet DAT; som i gjengjeld har fått tildelt rutene fra Røros, Florø og Stord til Oslo.
På helikopterruten Værøy–Bodø kom det inn tilbud fra fire operatører; Heli-Team, Arctic Aviation, Airlift og Lufttransport.
Der var det selskapet Lufttransport som blir operatør.
Det opplyser Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
– Med disse kontraktene viser vi at vi nå er i gang med å nå regjeringens mål om lavere flypriser på FOT-rutene. På alle rutene innbefattet av disse avtalene vil maksimaltakstene halveres, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det nærmer seg kontraktsoppstart 1. april og 1. august neste år. Derfor deler vi for første gang opp tildelingen, og tildeler de ferdigforhandlede ruteområdene nå. Med de nye kontraktene, med lavere billettpriser og styrket kapasitet på flere av rutene, vil de reisende få et bedre flyrutetilbud, sier Nygård.
For drift av de resterende ruteområdene kom det bare inn tilbud fra en operatør. Det foregår fortsatt forhandlinger mellom departementet og den ene tilbyderen om disse ruteområdene.
Yrkessjåfører fortviler over forfall på Kystriksveien
Kystriksveien er en av de store trekkplastrene for turisme i Nordland. Men tilstanden på veien er altfor dårlig, mener de som bruker den mest.
– For oss som bruker den daglig er det ikke den fine naturen, men dårlig vedlikehold, smale veier og rasfare som preger strekningen. Nå må fylkestinget som eier ta ansvar, sier Svein Roger Skoglund, leder i Yrkestrafikkforbundet avdeling Nordland.
Skoglund sier at medlemmene hans opplever mange farlige situasjoner nesten daglig.
– Det skjer ulykker og nestenulykker hver eneste dag på strekningen. Yrkessjåførene kjører med hjertet i halsen hver eneste dag i frykt for hva som kommer mot dem rundt neste sving. Noen steder er veien så smal og dårlig vedlikeholdt at to vogntog ikke klarer å passere hverandre.
– Dessverre har det vært flere dødsulykker på strekningen de siste årene. Vi har en nullvisjon for trafikkdrepte i Norge. Men den kommer vi aldri til å nå hvis vi ikke får løftet veistandarden, sier han.
Nå krever Skoglund at fylkeskommunen tar grep.
– Det kan virke som om mange tror at kystriksveien fortsatt er en riksvei og at det fortsatt er statens ansvar. Det er det ikke. Nå må fylkeskommunen ta ansvar for veien sin og gjøre den trygg for både oss som kjører den daglig og alle turistene som besøker oss om sommeren, sier Skoglund.
Politikerne klar over tilstanden
I en spørreundersøkelse blant kommune- og fylkestingspolitikerne gjennomført av Norgesbarometeret for Yrkestrafikkforbundet, svarer bare 1 % av politikerne i Nord-Norge at de er fornøyde med eget fylkes prioritering av vedlikehold av veinettet. Dette opprører Skoglund.
– Undersøkelsen viser at politikerne både er klar over tilstanden på fylkesveiene og at de innser at de forvalter veiene sine for dårlig. Da er det vel bare å gjøre noe med det og prioritere det høyere, sier han.
– For Nordland betyr dette at ferja til Kjerringøy, Herøy og Dønna blir gratis fra 15. august til neste år. Dette er en kjempegod nyhet for alle øyboere og alle som driver næring langs kysten vår, utdyper Eggesvik.