Da det ble klart at det danske flyselskapet Danish Air Transport (DAT) vant anbudsrunden og skulle overta rutenettet mellom Bodø, Svolvær, Leknes, Røst og Narvik, sa Frank Ark opp jobben sin i Widerøe.
Han bestemte seg for å satse selv, og oppretta firmaet Lofoten Travel Service for å kunne ta imot de danske flyene ved Svolvær lufthavn.
– Vi har jobbet dag og natt for å få ting på plass. Vi har tatt opp lån, hatt utgifter og har inngått bindende avtaler, sier Ark til NRK.no.
10.000 passasjerer rammes av flyrot
10.500 passasjerer som sitter med «danske» flybilletter ble rammet av at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) gjorde helomvendingen i flystriden mellom DAT og Widerøe.
Frank Ark sitter igjen med et økonomisk tap i en helt annen divisjon enn flypassasjerene.
– Sitter med svarteper
– Det er snakk om flere hundre tusen kroner. Jeg føler jeg sitter igjen med svarteper, sier Ark.
Nå står han på bar bakke uten mulighet til å gå tilbake til sin gamle jobb.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Angrer ikke
Samferdselsdepartementet fikk 14. mars en rapport fra Luftfartstilsynet som viser at DAT ikke har lagt frem tilfredsstillende dokumentasjon på flere områder.
Rapporten viser blant annet at DAT ikke tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentasjonen for vinteroperasjoner, kompass, ytelsesberegninger for operasjoner på tørre/våte baner og modifikasjon av fly.
Frank Ark har ingen fly å betjene, men er ikke lei seg for at han sa opp sin gamle jobb på bakken i Widerøe. Og han fortsatt tro på at det kan ordne seg.
– Jeg angrer ikke. Vi får se. Siste ord er ikke sagt, sier Ark.
Torsdag denne uka kom den midlertidige avtalen mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe på plass. Avtalen koster staten åtte millioner kroner og gjelder foreløpig i to måneder med mulighet for forlengelse.
- LES OGSÅ:
– Akkurat nå er spillereglene endret. Og ikke til min fordel. Men man må ta sjanser når man skal gjøre business.