Etter at det tidligere denne uka ble kjent at Widerøe kutter 44 ukentlige avganger i Nord-Norge, har NRK utfordret Widerøe på å komme med eksempler på hvordan avgiftene fra staten slår ut.
– I løpet av de siste årene har vi hatt en økning på våre avgifter på oppimot 70 prosent. Derfor har vi måttet redusere produksjonen de siste årene, i tillegg til de nye rutekuttene, sier strategidirektør Terje Skram i Widerøe.
Da selskapet denne uka offentliggjorde de kraftige kuttene i rutetilbudet, pekte de nettopp på dagens rammebetingelser.
Skram stiller seg helt uforstående til de økte avgiftene som regjeringen pålegger flyselskapene.
– Vi forstår det rett og slett ikke. Distriktsrutene er en del av kollektivtrafikken i distriktene, og da spesielt nord i landet. Jeg tror ikke det er meningen å ramme distriktene såpass mye, men det er det som faktisk har skjedd.
– Hvor ille er det?
– Hvis du sammenligner flypassasjeravgiften tur/retur for ruten Bodø–Stokmarknes med Oslo–New York, så er avgiften 80 ganger høyere per kilometer på innenlandsruten.
Bekymret for utviklingen
På strekningen Stokmarknes lufthavn, Skagen til Bodø er økningen på flyavgiftene på over 71 prosent. For Svolvær-Tromsø er økningen på 59 prosent (se tabell nederst i saken).
Nord for Bodø finnes det knapt andre alternativer enn fly dersom du skal bevege deg over lengre avstander.
Torbjørn Lothe er administrerende direktør i NHO Luftfart, og mener at avgiftsbeleggingen på norsk luftfart har gått altfor langt.
– Vi er jo veldig bekymret, siden vi de siste årene har fått en vesentlig økning på det totale avgiftstrykket i norsk luftfart. Dette svekker økonomien til de norske flyselskapene.
– Hva er konsekvensene av dette?
– Det resulterer i høyere pris på billetter og et dårligere tilbud, noe som merkes spesielt godt på de kortere rutene i Norge. Dette går spesielt utover distriktene hvor alternative transporttilbud er dårligere.
Lothe forklarer at norske flyselskaper betaler om lag 1,1 milliarder kroner i året i såkalt flypassasjeravgift. Han er klar på at skatte- og avgiftstrykket på norsk luftfart bør reduseres.
– Kan ikke bare skylde på avgiftene
Strategidirektør Terje Skram advarer nå om at Widerøe kan komme til å kutte i anbudsrutene om ikke situasjonen bedrer seg.
Samferdselsdepartementet skriver i en epost til NRK fredag at de såkalte FOT-rutene, altså ikke-lønnsomme ruter som staten subsidierer, ikke rammes av avgiftsøkningen.
– På FOT-rutene blir Widerøe kompensert av staten for alle økninger i avgifter. Ettersom om lag 40 prosent av Widerøes virksomhet er FOT-ruter, er denne kompensasjonen vesentlig. Alle FOT-rutene i Norge bortsett fra én rute er i Nord-Norge og på Vestlandet. Dette betyr at FOT-rutene til distriktene i disse landsdelene ikke rammes av avgiftsøkningen som Widerøe viser til.
Videre hevder statssekretær Brage Baklien at det siden 2017 har vært lite avgiftsøkninger, og at Widerøe ikke bare kan skylde på avgiftene når de nå legger ned flere ruter.
Avgifter som legges på Widerøe-billetter. Summen varierer litt fra destinasjon til destinasjon, men dette eksempelet viser en oversikt på strekningen Svolvær- Tromsø: