Hopp til innhold

På denne strekninga har flyavgiftene økt med over 70 prosent

De siste fem årene har avgiftene på enkelte flyruter i Norge steget med over 70 prosent, ifølge Widerøe. Selskapet mener avgiftene fra staten tvinger dem til å legge ned flere avganger.

Widerøe-fly LN-WIR tar av fra Oslo Lufthavn

Et Widerøe-fly i lufta etter takeoff.

Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Etter at det tidligere denne uka ble kjent at Widerøe kutter 44 ukentlige avganger i Nord-Norge, har NRK utfordret Widerøe på å komme med eksempler på hvordan avgiftene fra staten slår ut.

– I løpet av de siste årene har vi hatt en økning på våre avgifter på oppimot 70 prosent. Derfor har vi måttet redusere produksjonen de siste årene, i tillegg til de nye rutekuttene, sier strategidirektør Terje Skram i Widerøe.

Da selskapet denne uka offentliggjorde de kraftige kuttene i rutetilbudet, pekte de nettopp på dagens rammebetingelser.

Terje Skram

Terje Skram, strategidirektør i Widerøe sier de har måttet redusere produksjonen på grunn av økte avgifter.

Foto: Sidsel Vik / NRK

Skram stiller seg helt uforstående til de økte avgiftene som regjeringen pålegger flyselskapene.

– Vi forstår det rett og slett ikke. Distriktsrutene er en del av kollektivtrafikken i distriktene, og da spesielt nord i landet. Jeg tror ikke det er meningen å ramme distriktene såpass mye, men det er det som faktisk har skjedd.

– Hvor ille er det?

– Hvis du sammenligner flypassasjeravgiften tur/retur for ruten Bodø–Stokmarknes med Oslo–New York, så er avgiften 80 ganger høyere per kilometer på innenlandsruten.

Bekymret for utviklingen

På strekningen Stokmarknes lufthavn, Skagen til Bodø er økningen på flyavgiftene på over 71 prosent. For Svolvær-Tromsø er økningen på 59 prosent (se tabell nederst i saken).

Nord for Bodø finnes det knapt andre alternativer enn fly dersom du skal bevege deg over lengre avstander.

Torbjørn Lothe er administrerende direktør i NHO Luftfart, og mener at avgiftsbeleggingen på norsk luftfart har gått altfor langt.

Torbjørn Lothe

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Foto: NHO Luftfart

– Vi er jo veldig bekymret, siden vi de siste årene har fått en vesentlig økning på det totale avgiftstrykket i norsk luftfart. Dette svekker økonomien til de norske flyselskapene.

– Hva er konsekvensene av dette?

– Det resulterer i høyere pris på billetter og et dårligere tilbud, noe som merkes spesielt godt på de kortere rutene i Norge. Dette går spesielt utover distriktene hvor alternative transporttilbud er dårligere.

Lothe forklarer at norske flyselskaper betaler om lag 1,1 milliarder kroner i året i såkalt flypassasjeravgift. Han er klar på at skatte- og avgiftstrykket på norsk luftfart bør reduseres.

– Kan ikke bare skylde på avgiftene

Strategidirektør Terje Skram advarer nå om at Widerøe kan komme til å kutte i anbudsrutene om ikke situasjonen bedrer seg.

Samferdselsdepartementet skriver i en epost til NRK fredag at de såkalte FOT-rutene, altså ikke-lønnsomme ruter som staten subsidierer, ikke rammes av avgiftsøkningen.

– På FOT-rutene blir Widerøe kompensert av staten for alle økninger i avgifter. Ettersom om lag 40 prosent av Widerøes virksomhet er FOT-ruter, er denne kompensasjonen vesentlig. Alle FOT-rutene i Norge bortsett fra én rute er i Nord-Norge og på Vestlandet. Dette betyr at FOT-rutene til distriktene i disse landsdelene ikke rammes av avgiftsøkningen som Widerøe viser til.

Videre hevder statssekretær Brage Baklien at det siden 2017 har vært lite avgiftsøkninger, og at Widerøe ikke bare kan skylde på avgiftene når de nå legger ned flere ruter.

Avgifter som legges på Widerøe-billetter. Summen varierer litt fra destinasjon til destinasjon, men dette eksempelet viser en oversikt på strekningen Svolvær- Tromsø:

Eks: Svolvær-Tromsø

2012

2014

2016

2018

Startavgift

488

608

715

693

Passasjeravgift

1076

1193

1264

1123

Securityavgift

1264

1334

1310

1498

Terminalavgift

664

628

562

591

Underveisavgift

530

473

420

467

SUM AVINOR

4023

4236

4272

4372

5%

1%

2%

Passasjerskatt

-

-

1872

1942

CO2-avgift

137

182

351

416

Moms

1975

1990

2679

2996

Sum skatt

2111

2172

4902

5354

Totalsum

6134

6408

9174

9726

Per passasjer

262

274

392

416

%-økning mot 2 år før

4%

43%

6%

%-økning mot 2012

59%

Ekspander/minimer faktaboks