Hopp til innhold

Rolls-Royce om gassfergene: – Vi leter etter feilen

– Noen av problemene skyldes vårt utstyr, opplyser Rolls-Royce, som nå har egen tekniker i Lofoten i forbindelse med fergeproblemene til Torghatten Nord.

Rolls-Royce har levert mye utstyr til gassfergene

LETER ETTER FEILEN: Rolls-Royce er en viktig leverandør av utstyr til de nye gassfergene. – Noen av problemene skyldes vårt utstyr, opplyser selskapet til NRK. Her er MF «Landegode» avbildet under driftsstansen fredag morgen.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

For femte dagen på rad denne uken kanselleres ferger mellom Bodø og Moskenes. Dermed fortsetter problemene for milliard-fergene i Nordland.

Rolls-Royce har vært en viktig utstyrsleverandør på de fire gassfergene til Torghatten Nord, som har vært i drift siden starten av 2013.

Selskapet er kanskje best kjent som leverandør av flymotorer, men produserer også motorer med lavt utslipp for skip, utstyr og sikkerhetssystemer til atom-, offshore- og kraftindustrien, samt plattformer og store rørledninger for olje- og gassindustrien.

– Vi har levert motorsystemet, automatiserings- og kontrollsystemet samt noe elektrisk anlegg, forteller kommunikasjonssjef Anette Bonnevie Wollebæk hos Rolls-Royce til NRK.

Hun forteller at gassfergene i Nordland har et sammensatt problem, men at det er funnet en del feil med deres egne system.

– Noen av problemene skyldes vårt utstyr, mens andre problemer skyldes feil hos andre leverandører. Vi forsøker å analysere hele sammenhengen, sier Wollebæk.

– Systemet er komplekst, og det er viktig at det opereres riktig, legger hun til.

Har sendt servicetekniker

Anette B. Wollebæk

PROBLEMENE HAR MANGE SIDER: – Det er vanskelig å gi et entydig svar på hva som er problemet, sier Anette Bonnevie Wollebæk hos Rolls-Royce.

Foto: Trond Vestre

Som følge av at problemene har tårnet seg den siste tiden, har selskapet hatt en egen servicetekniker i Lofoten de siste tre ukene. Denne personen har fulgt mannskapet og problemene på nært hold.

– Vi har hatt en person der oppe i tre uker ja. Han har funnet ut at årsaken til problemene de siste dagene har vært med automatiserings- og kontrollsystemet, noe som påvirker motoren. Det er vi i ferd med å utbedre.

Nå er målsettingen å bedre forstå driftsavbruddene.

– Det vi har sett så langt er at problemene har mange sider. Det er vanskelig å gi et entydig svar på hva som er problemet, fordi problemene varierer fra gang til gang, sier kommunikasjonssjefen.

– Vil utbedre så raskt som mulig

Wollebæk understreker at de er opptatte av å ha et godt samarbeid, og at de derfor stiller opp når slike problemer oppstår.

– Jeg føler at vi har hatt en god tone underveis, og at alle parter ønsker å løse de problemene som har vært. Vi har forståelse for at publikum og Torghatten Nord er frustrert. Derfor følger vi opp situasjonen tett.

– Når kan problemene være fikset?

– Vi har ikke noe tidsperspektiv på når problemene kan være utbedret per i dag. Vi jobber med å gjøre de justeringene som trenges, og vil utbedre feilene så fort som mulig, avslutter hun.

Kø på Bodø havn

FRUSTRERTE PASSASJERER: Det var mange frustrerte passasjerer på Bodø havn i formiddag i forbindelse med fergekanselleringene.

Foto: Sigurd Steinum / NRK