Hopp til innhold

Rekordstor søkning til marine fag

Det er rekordsøkning til marine universitetsfag både i Bodø og Tromsø. – Jeg vil være med og løse framtidas utfordringer, sier doktorgradsstudent Cecilie Vargas fra Peru.

Doktorgradsstudent ved Universitetet i Nordland, Cecilie Vargas

STUDERERER TORSKEN: Doktorgradsstudent Cecilie Vargas studerer musklene til torsken i mikroskopet.

Foto: Knut Eirik Olsen / NRK

Cecilie Vargas fra fiskerinasjonen Peru er doktorgradsstudent ved institutt for biovitenskap og akvakultur på Universitetet i Nordland. Når NRK treffer henne studerer hun cellene til en torsk.

– Disse cellene er involvert i å danne nye muskelfibre, forteller Vargas.

Ser bare utfordringer

Vargas ser gjerne i mikroskopet. Hun ser også at verden trenger mer mat. Hun vil bidra fordi det ennå er mange uløste problemer.

– Det ligger jo flere utfordringer og venter, og jeg synes det er veldig gøy å få lov til å delta i prosessen. Det er viktig å få bidra med noe, forklarer Vargas.

Vil øke matproduksjonen

Søkertallene viser at ungdom vil være med å sikre at den voksende befolkningen i verden får nok mat i framtida.

Ledelsen på avdelingene for oppdretts- og fiskerierifag ved universitetene i Tromsø og Nordland, mener dette er hovedårsaken til at studentene strømmer til de marine fagene.

De siste tre årene har antallet som studerer disse fagene økt kraftig både i Bodø og Tromsø. Ved Universitetet i Tromsø har de sett at tallet på studenter til fiskerikandidatstudiet er tredoblet fra 20 til 60 de siste tre årene.

– Ungdommene ønsker å øke matproduksjonen ved å dyrke havet, sier professor Edel O. Elvevoll.

Reid Hole, Universitetet i Nordland

Reid Hole, Universitetet i Nordland.

Foto: Universitetet i Nordland
Skal satse på 1.årsstudentene

Kollega Reid Hole ved institutt for biovitenskap og akvakultur på Universitetet i Nordland, har hatt en vekst i tallet på studenter på 90 prosent i samme periode.

– Jeg tror veksten vil fortsette, sier Hole.

Og for å få dette til, har Hole en visjon.

– Vi skal sette de beste lærerne blant forskerne til å undervise førsteårsstudenter. For det er der vi skal skape begeistring for å ta seg både en bachelor, master og doktorgrad.