Aldri før har hotellene i Nordland vært bedre besøkt.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser en oppgang i fjor på nesten 10 prosent i forhold til året før, og det er markedsføringa av Nordland som verdens vakreste kyst som er årsaken mener reiselivsnæringa.
70 prosent belegg
Ved SAS-hotellet i Bodø strømmet bestillingene inn i fjor, og direktør Jan-Ove Edvardsen griner ikke over året som gikk.
- Fjoråret var det beste på mange år. Vi hadde 70 prosent belegg. Dette er en økning på 13 prosent romdøgn i forhold til 2004, sier Edvardsen.
NATO og markedsføring
SAS-hotellet er ikke alene. Aldri før har det vært så mange overnattinger på hotellene i Nordland, og reiselivssjef Kai Breivoll i Nordland Reiseliv mener de har lykkes med marknedsføringen.
- Jeg vil tro at deler av oppgangen skyldes den store markedsføringskampanjen vi har kjørt i Norge og Sverige, der vi profilerer Nordland som verdens vakreste kyst, sier Breivoll.
I følge Edvardsen har den store militære NATO-øvingen også sin del av skylden for økingen.
- NATO øvelsen i februar og mars førte til flere overnattinger, men også resten av året har vi hatt en hyggelig økning, særlig på kurs- og konferansetimen, sier han.
Drypper litt på alle
Breivoll sier det rekordhøye besøket ikke bare har innvirkning på hotellbransjen.
- Vi har en gylden regel om at tre kroner til reiselivet gir en krone til hotellene og 2 kroner til annen næringsvirksomet. Så dette har stor betydning for handelsnæringen også.