I dag fikk Avinor og Forsvarsbygg rapporten Prosjektet «Ny by - ny flyplass», som tar for seg to mulige løsninger for hvordan Bodø kan utvikles ved å flytte dagens flystripe. Bodø-ordfører Ole Henrik Hjartøy (H) er ikke i tvil om alternativ én – som skisserer en flytting av flyplassen 900 meter – er den eneste farbare vei dersom den største byutviklingen i Bodøs historie skal bli en realitet.
Totalkostnadene for dette alternativet er på drøyt 10,6 milliarder kroner. Det er ifølge fagfolkene bak rapporten rimeligere enn det andre alternativet, som innebærer å flytte rullebanen 80 meter mot sør.
– Jeg er både stolt og lykkelig, dette er en av de viktigste dagene i mitt liv. Framtidsdrømmen for Bodø blir så til de grader bekreftet med denne rapporten. Dette er det beste som har skjedd Bodø i moderne tid, sa Bodø-ordfører Ole Hjartøy (H) til NRK.
- Les rapporten «Alternativer for byutvikling ved bygging av ny flyplass i Bodø» (ekstern lenke)
Det er ikke bare i Bodø det jobbes med flyplassprosjekter. Blant dem som ønsker støtte fra staten er den mulige storflyplassen på Hauan i Mo i Rana, og regjeringa ville i dag ikke gi noen lovnader.
Fikk ingen garantier
– Til syvende og sist er det noen politiske prioriteringer som må gjøres, sier statssekretær i samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp), som var til stede på presentasjonen i Bodø i dag.
Han kan ikke garantere at milliardutbyggingen i Bodø kommer inn i Nasjonal transportplan i 2017.
– Det gjenstår å se. Det er en stor entusiasme rundt flyplassprosjektene både i Bodø og i Mo i Rana. I et demokrati er det ingen som bestemmer alene. Det er mange som skal ha et innspill i denne saken. Vi baserer oss på de rapportene som vi får etter hvert.
– Bodø viktigst
Bodø varaordfører Allan Ellingsen tror ikke at regjeringens pengesekk rekker til alle flyplassprosjektene som er under planlegging i Nordland.
– Nordland Frp mener at Bodø er den aller viktigste flyplassen for hele Nordland, og jeg forventer at Bodø blir prioritert øverst når fylkestinget skal si sitt om ett år. Bodø er et kommunikasjonsnav som alle i Nordland nyter godt av. Her kan flyene fra hele kortbanenettet lande, og det er gode forbindelser ut i Norge og verden, sier han til NRK.
Avinor: – Mange spørsmål
Konserndirektør Jon Sjølander i Avinor sier det er mange spørsmål som må utredes før de sier sitt 1. februar neste år.
– Vi må vurdere de samlede kostnadene opp mot samfunnsnytten. Hvilke fordelene får prosjektet for folks reisetid, miljø og andre faktorer. Etter 1. februar blir det en politisk behandling i forbindelse med nasjonal transportplan, sier Sjølander.
– Avgjørende
Bodø-ordfører Ole Hjartøy sier det er helt avgjørende at prosjektet «Ny by – ny flyplass» kommer inn i Nasjonal transportplan i 2017. Han er optimistisk.
– Vi har en statsminister som lovpriser dette prosjektet. Det er en vinn-vinn både for stat og kommune og alle vi som lever og bor her.