Mener veiløfte fra regjeringen kun holder til to mil vei

Med brask og bram lovet Erna 100 millioner til fylkesveiene fra neste år. Men pengene holder bare til to mil vei, sier fylkesråd. Og det er bare ved «lett oppgradering».

Statsminister Erna Solberg (H) på valgkampturné i Bodø

GOD STEMNING: Statsminister Erna Solberg hilser på Jon Georg Dale i Bodø mandag. Solberg presenterte samme dag nyheten om at de legger 100 millioner på bordet for fylkesveier.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Tele, hull, humper og ras. Norske fylkesveier trenger en «extreme makeover».

Og det til en pris på mellom 70 og 80 milliarder kroner.

Nå lover Erna Solberg en ny tilskuddsordning, som i 2020 vil gi 100 millioner kroner i året til veiene.

Men fylkespolitikere i Nordland er ikke imponert over regjeringens gavepakke.

Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Svein Eggesvik (Sp), sier alle monner drar. Men at dette er midler man ikke kommer så veldig langt med.

– Med lett oppgradering får du to mil fylkesvei fikset for 100 millioner, sier Eggesvik til NRK.

Dårlig vei på Hemnesberget, Nordland (redigert)

STORE BELØP: Etterslepet i Nordland og Troms er på 20 prosent av summen for hele landet. Bildet er fra 2015 og viser fv. 808 gjennom Hemnesberget i Nordland.

Foto: Markus Thonhaugen / NRK

Fylkesveiene er den veigruppen som er lengst. Nesten 45.000 kilometer vei.

Dersom alt dette skulle blitt utbedret, hadde altså de 100 millionene fra regjeringa holdt til 0,004 prosent av fylkesveiene i Norge.

Ren re-asfaltering koster alene fra 1000 kroner meteren, forklarer fylkesråd Eggesvik. Lett oppgradering opp mot 5000 kroner meteren.

– Tyngre oppgradering avhengig av tiltak. Bustneslia med full utbygging kommer på 800 millioner. Mens Engeløybrua vil koste knappe 300 millioner.

– Behovet er kjempestort

Fylkesveiene forfaller i store deler av landet, ni år etter at staten overlot mange veier til fylkene.

I Troms er enkelte av fylkesveiene så dårlige at verken posten eller skolebussen kommer fram:

I Nordland er etterslepet på fylkesveiene nesten ni milliarder. Fylkeskommunen selv skal bruke én milliard på utbedringer.

Den summen hadde fylkesrådsleder Tomas Norvoll gjerne sett fra staten.

– Behovet er kjempestort. Jeg tenker at når det er valgkamp, og de er rundt og lover ting til mange gode formål, hadde det vært greit om man hadde sagt at man skulle legge en milliard i potten som en start, sier han.

Styrke næringslivet

Den nye ordningen skal la fylkeskommuner søke om midler til å utbedre de såkalte eksportveiene, slik at laks og andre eksportartikler kommer raskere fram.

Svein Eggesvik

IKKE IMPONERT: Fylkesråd for samferdsel Svein Eggesvik (Sp).

Foto: Berit Stensland / Nordland fylkeskommune

Ordningen er ment til å styrke konkurransekraften til næringslivet i distriktene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

– Som betyr at der man har flaskehalser for å få frem varene, der skal vi kunne bidra med hjelp fra staten sin side, sa statsminister Erna Solberg (H) på besøk i Bodø mandag.

Direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken, Øyvind Solberg Thorsen, synes tiltaket er bra.

– Hvis pengene blir brukt på noen av de viktigste næringsveiene som har behov for oppgradering, så synes vi det er et bra tiltak.

I Nordland utgjør samtidig fylkesveinettet en veldig stor andel av det totale veinettet, fortsetter Thorsen.

– De 100 millionene kunne med fordel vært brukt bare i Nordland. Vi får håpe at regjeringen klarer å prioritere dette på en god måte, slik at fylkene som virkelig har behov for det får sin del av pengene.

Vil søke

Jonny Finstad (H) sitter i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Han sier initiativet fra regjeringa er en god start, og at det er viktig at næringsveiene blir prioritert.

– Regjeringa har oppretta en søkbar ordning som fylkeskommunene kan søke på for å ta igjen etterslepet på fylkesveiene. Dette er bare en oppstart. Planene er at vi skal få det inn som en fast post i nasjonal transportplan.

– 100 millioner holder til knapt to mil vei, sier Eggesvik. Hva tenker du om det?

– Dette er en forsiktig oppstart. I påfølgende budsjett kommer det betydelig mer midler som fylkene kan søke på.

– Er det et valgløfte?

– Det kan du si. Men dette er en oppfølging av noe vi i transportfraksjonen har jobbet med lenge, slik at dette kommer allerede før neste nasjonal transportplan.

Jonny Finstad

LOVER MER PENGER: Jonny Finstad fra Høyre.

Foto: Torbjørn Brovold / NRK