17. mai godkjente EU-kommisjonen prinsippene til nye unntaksbestemmelser.
Bakgrunnen er et ønske om å gjøre det lettere for offentlige myndigheter å gi kompensasjon til selskaper for ekstrakostnadene de får på grunn av avstander og andre forhold i EUs ytre regioner. Sånn som i Nord-Norge.
Én som synes dette er gledelige nyheter, er derfor fylkesrådsleder Tomas Norvoll i Nordland (Ap). Endringene innebærer at det på ny kan åpnes for regional investerings- og driftsstøtte for transport- og energisektoren i fylket.
– At EU endrer unntaksbestemmelsene viser at arbeidet vi gjør sammen med Troms og Finnmark og venner i andre EU-land hjelper, sier Norvoll i en pressemelding.
Må tas inn i EØS-avtalen
Innstrammingene i arbeidsgiveravgiften og andre regler kom i 2014. Da ble forbudet med støtte til investeringer og drift til bedrifter utvidet.
Det er denne innstrammingen som nå blir myket opp, og det betyr at virksomheter i distriktene kan motta støtte samtidig som det er et krav om at de som får støtte har sin økonomiske aktivitet der.
Endringene betyr at en kan gjeninnføre differensiert arbeidsgiveravgift innenfor energi og transportsektoren, som i dag har 14,1 % i arbeidsgiveravgift. Nå kan disse bedriftene igjen få mellom 5,1 % og 7,1 % i arbeidsgiveravgift.
For at endringen skal tre i kraft i Norge må de tas inn EØS-avtalen, og Norvoll sier det er avgjørende at regjeringen arbeider for å løfte inn i endringene i EØS-avtalen.
Ikke helt i mål med ordning for skipsverftene
Finansminister Siv Jensen (Frp) sier at det jobbes med saken, og at norske myndigheter har brukt mye tid og krefter på å få dette i stand.
– Vi ønsker denne løsningen, derfor jobber vi for å få den på plass. Det betyr selvfølgelig også at vi vil sørge for at den blir finansiert, sier Jensen.
For Jensen er imidlertid ikke gleden udelt positiv, for dersom Norge benytter seg av unntaksbestemmelsene vil man ikke lenger kunne gi differensiert arbeidsgiveravgift til skipsverftene.
– Det er ikke gledelig. Derfor har jeg besluttet å forhandle videre med EU-kommisjonen om dette for å forsøke å få på plass en løsning som ikke bare ivaretar hensynet til transport og energi, men også verftene, sier Jensen til NRK.
– Hvorfor vil det slå negativt ut for verftene?
– Det er noen tekniske forordninger i reglene som er kompliserte. Jeg mener det er uaktuelt å ofre verftene, ikke minst fordi det er en næring som nå har betydelige utfordringer på grunn av oljeprisfallet, sier finansministeren.