Hopp til innhold

Redningsbåt fikk motorstopp - måtte bruke robåt

En 56 år gammel mann omkom etter at paraglideren hans styrtet i Ranfjorden tidligere denne uka. Men da brannvesenet var på vei ut i båt for å redde ham, fikk de motorstopp. – Umulig å si om han kunne overlevd hvis vi hadde kommet raskere frem, sier brannsjef.

Førnesodden

Det ble satt i gang en større redningsaksjon torsdag ettermiddag, etter at en person på land ble oppmerksom på paraglideren som lå i vannet sør for Førnesodden av Ranfjorden, om lag ti kilometer fra Mo i Rana.

Båten brannvesenet i kommunen vanligvis benytter stod på en tilhenger et par kilometer unna. Det ble derfor besluttet å bruke en gummibåt som lå ved sjøen og tilhørte en av brannkonstablene.

– De anså dette som det raskeste alternativet, for da kunne de faktisk prøve å gjøre en livreddende innsats. Som overordnet mener jeg at de gjorde det beste ut ifra forholdene, og jeg støtter utrykningslederen i denne avgjørelsen, sier brannsjef Kjell Espen Solhaug i Rana.

Men i det gummibåten hadde kommet litt over halvveis, sviktet motoren. Dermed ble båten liggende på rek og de to brannkonstablene som var om bord måtte reddes i land av en annen båt, skriver Rana Blad.

Måtte ro ut til mannen

Deretter fant politiet en båt og noen årer de kunne bruke som lå i nærheten. Paraglideren lå da rundt 150 meter fra land. Ifølge avisa skal strømmen i fjorden ha ført piloten lenger ut.

– Dette skjedde for å spare tid. Det er ikke bra for fremdriften i aksjonen, at båten vi dro ut med, fikk motorstopp. Våre folk ombord i den følte seg maktesløse, sier befalsvakt Bjørn Råde i Brann- og redningstjenesten i Rana til avisa.

Politiet etterforsker nå hva som kan ha vært årsaken til hendelsen. De vet ikke om mannen var i live da han traff vannet.

Har ikke båt egnet til redningsaksjon på sjøen

Brannsjef Solhaug forteller til NRK at båten brannvesenet egentlig skulle brukt, ikke er egnet til å gjøre større redningsaksjoner på sjøen.

– Vi har en liten 15 fots plastbåt som tilhører oljevernberedskapen. Vi har stor utfart i ferskvann i hytteområder og så videre. Derfor har vi gjort en vurdering på at dersom vi får en oljehenvendelse eller noe annet, så har vi båten på henger og frakter den dit vi trenger den.

Brannsjefen forklarer at dersom det igangsettes større aksjoner på sjøen bruker de Havnevesenets tauebåter som står stasjonert på kaia i sentrum av Mo. Disse er relativt saktegående, ifølge Solhaug.

– Men skal du gjøre en hurtig innsats med kanskje 20 minutters kjøring i 30 knops fart, har vi ikke beredskap for det. Da må vi ut ifra forholdene vurdere hva vi eventuelt kan gjøre. Men egen beredskap for sjøen det har vi ikke i brannvesenet, sier Solhaug og legger til:

– Når noen ramler i sjøen vil enhver overordnet leder ha ønsket at det lå klar en ribb nede ved kaikanten som kunne kjørt i 40 knop til stedet.

– Gikk rimelig raskt

Ifølge brannvesenet gikk det rimelig raskt å få båtene på vannet og komme seg utover til piloten, som fortsatt var festet til seletøyet i det han ble reddet inn mot land.

Kunne paragliderpiloten overlevd dersom brannvesenet ikke hadde fått motorstopp?

– Hadde vi hatt en båt i fjæra hadde vi selvfølgelig kommet frem fortere, men om utfallet hadde blitt noe annet vil jo være helt hypotetisk i denne sammenhengen. Det er selvfølgelig tragisk at det skjedde, men det er helt umulig for meg å si noe om det. Jeg vet ikke hva som skjedde eller hvorfor paragliderpiloten ramlet ned der. Han var jo veldig erfaren, sier Solhaug.

Har frigitt navn på den omkomne

Politiet opplyste fredag ettermiddag at det var den 56 år gamle Øyvin Nyjordet fra Rana som omkom i paragliderulykken. Navnet ble frigitt i samråd med de pårørende.

Ifølge VG undersøker også Norsk luftsportsforbund ulykken.

Det var totalt seks piloter sammen ute på flytur, etter at de hoppet ut fra Mofjellet torsdag ettermiddag.

Både politi, brann og ambulanse rykket ut til ulykkesstedet rundt klokken 18 torsdag. Det ble også sendt legebåt fra Dønna, og et Sea King-helikopter til stedet.