Da disse båtene trafikkerte langs norskekysten var drivstoffet lett tilgjengelig.
I dag må Børøysund helt til Svalbard for å skaffe seg nok drivstoff til jubileumsturen som går fra Oslo til Lofoten og Vesterålen.
Kull er ikke lenger vanlig drivstoff. De fleste dampbåtene forsvant ut på 1950- og 60-tallet, og det var ikke lenger behov for å ha kull-lager i hver havn.
100 tonn kull
Det byr på utfordringer for jubilanten. På strekninga Oslo Lofoten/Vesterålen og tilbake, trenger dampbåten nesten 100 tonn kull til drivstoff.
Kursen nordover er stødig og i skarp rute hele veien. Dampmaskinen peser og svinger aksler som driver båten fremover.
Men det er en omstendelig prosess. Mange timer før maskinen kan settes i gang, må kjelen med åtte tonn vann varmes opp. Metoden er akkurat den samme som når man koker poteter. Under kjelen brenner det intenst i den kullfyrte ovnen.
God steam i 100 år
Børøysund er en 100-åring som holder seg sjeldent godt. Både dampmaskinen og fyrkjelen er det samme som ble satt inn i båten da den ble bygget i Trondheim i 1908.
Damskipsentusiastene forteller stolt at dette er sjeldent.
Så lenge maskinen er i gang må det være en fyrbøter tilstede. Fredag ettermiddag ble kull-ovnen igjen skuffet full og kursen satt videre mot Lovund.