NRK Meny
Normal

Redning fra Svalbard

Damskipet Børøysund måtte få hjelp fra Svalbard for dampe nordover.

Fikk kull i bursdagsgave

Børøysund bunkrer kull i Sandnessjøen

Dampskipet Børøysund bunkrer kull i Sandnessjøen. Kullet er bursdagsgave fra Store Norske på Svalbard og fraktet ut til deponi langs kysten, som her i Sandnessjøen.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Da disse båtene trafikkerte langs norskekysten var drivstoffet lett tilgjengelig.

I dag må Børøysund helt til Svalbard for å skaffe seg nok drivstoff til jubileumsturen som går fra Oslo til Lofoten og Vesterålen.

Kull er ikke lenger vanlig drivstoff. De fleste dampbåtene forsvant ut på 1950- og 60-tallet, og det var ikke lenger behov for å ha kull-lager i hver havn.

100 tonn kull

Det byr på utfordringer for jubilanten. På strekninga Oslo Lofoten/Vesterålen og tilbake, trenger dampbåten nesten 100 tonn kull til drivstoff.

Kursen nordover er stødig og i skarp rute hele veien. Dampmaskinen peser og svinger aksler som driver båten fremover.

Men det er en omstendelig prosess. Mange timer før maskinen kan settes i gang, må kjelen med åtte tonn vann varmes opp. Metoden er akkurat den samme som når man koker poteter. Under kjelen brenner det intenst i den kullfyrte ovnen.

Kullfyring på Børøysund

Det går hett for seg i maskinrommet på Børøysund. På jubikeumsturen kommer denne ovnen til å sluke nesten 100 tonn kull.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

God steam i 100 år

Børøysund er en 100-åring som holder seg sjeldent godt. Både dampmaskinen og fyrkjelen er det samme som ble satt inn i båten da den ble bygget i Trondheim i 1908.

Damskipsentusiastene forteller stolt at dette er sjeldent.

Så lenge maskinen er i gang må det være en fyrbøter tilstede. Fredag ettermiddag ble kull-ovnen igjen skuffet full og kursen satt videre mot Lovund.

Svart røyk fra den kullfyrte ovnen på Børøysund

Den svarte røyken er et tegn på at ovnen er fyrt med kull.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK