NRK Meny
Normal

Norsk reder advarer Forsvaret mot tysk industrigigant

Den norske rederen Morits Skaugen anklager tyske MAN for å ha manipulert tester, og sier de har en ukultur som går hele veien til toppen av selskapet.

Hæren i Danmark har allerede kjøpt lastebiler fra selskapet.

Hæren i Danmark har allerede kjøpt lastebiler fra selskapet.

Foto: Det danske Forsvaret

MAN ligger an til å vinne en kontrakt om levering av lastebiler til Forsvaret. Den norske rederen har skrevet et brev til forsvarsminister Ine Eriksen Søreide hvor han advarer mot å handle med tyskerne.

– Vi anser oss forpliktet til å orientere Forsvarsdepartementet om større leveranse vårt firma bestilte fra MAN-konsernet og der det i ettertid viste seg at når man ikke kunne møte spesifikasjonene ble fabrikktestene (såkalte FAT tester) manipulert fra fabrikkens side, skriver Morits Skaugen i brevet.

MAN bekrefter i en e-post til NRK at de har vært i forhandlinger med Skaugen og at de har flere uavklarte saker med rederiet. De vil ikke gå inn på hva disse sakene er.

– Vi har vært i forhandlinger med Skaugen som han brøyt i september i fjor, skriver Jan Dietrich Müller i MAN Diesel & Turbo SE i en e-post til NRK, og legger til at de ikke kommenterer forhandlinger som ikke er avsluttet.

MAN sier saken stammer fra 2011 og at de selv meldte fra.

– Ukultur går helt til topps

Skaugen mener MAN har et problem som går hele veien til toppen av MAN-konsernet.

– Alle bedrifter kan risikere interne bedragerier som først avdekkes etter levering til kunde. Vi har imidlertid blitt svært negativt overrasket over den ukultur som etter vår erfaring er avslørt fra høyeste hold i MAN også etter at bedrageriet ble avslørt, skriver han.

Det er et selskap som heter Rheinmetall MAN Military Vehicles som skal levere bilene til Forsvaret, dersom kontrakten blir underskrevet.

Dette selskapet eier MAN 49 prosent av, mens den tyske våpenprodusenten Rheinmetall eier 51 prosent. Likevel stiller Skaugen spørsmål om man bør handle med selskapet.

– Vi må i alle fall være så åpne at Departementet ikke bør inngå denne type avtaler uten den ytterste aktsomhet. Dette om Departementet i det hele tatt tør inngå leveranse avtaler med dette konsernet gitt den historie man nå har og ikke bare her i Norge (og minner også om nylig i forbindelse med kjøp av busser i Oslo fra MAN-konsernet), men også utenfor Norge, skriver Skaugen.

Bekymringsmelding til forsvarsministeren

Brevet er adressert til forsvarsminister Ine Eriksen Søreide, men ingen i politisk ledelse vil snakke om saken før den er ferdig behandlet.

Forsvarsdepartementet vil ha møte

Forsvarsdepartementet mottok brevet lille julaften, men på grunn av juleferie ble det liggende til over nyttår. Departementet er nå i ferd med å behandle saken.

– Dette er alvorlige påstander, og vi vil nå undersøke hva som ligger i dem. Vi har bedt om et møte med rederiet. Før det møtet er det for tidlig å si hva som blir utfallet av saken, sier Eskil Grendahl Sivertsen, informasjonsrådgiver i Forsvarsdepartementet.

Norge og Sverige har forhandlet frem avtalen sammen, og den skulle opprinnelig være signert i desember. På grunn av problemer på svensk side er fristen for signering utsatt ut januar.

– Vi har ennå ikke fått noen dato for møtet med rederiet, og vi vet ikke hvor lang tid behandlingen av denne saken vil ta, sier Sivertsen.

Første bestilling verdt én milliard

Ingen vet hvor mye kontrakten egentlig er verdt, men det er snakk om mye penger. Marianne Øiahals er informasjonsdirektør i Forsvarets logistikkorganisasjon, og sier det er snakk om store verdier.

– Avtalen vil gjelde fra 2015 til 2025 og vil gjøre Rheinmetall Man Military Vehicles til den eneste leverandøren av nye kjøretøy til Forsvaret. Den første bestillingen alene er verdt omtrent én milliard kroner, sier hun.

Øiahals sier Forsvaret ønsker å kjøpe biler av MAN uavhengig av hva svenskene gjør. I utgangspunktet er fristen utsatt ut januar. Øiahals sier fristen enten vil bli forlenget ytterligere eller at Norge vil prøve å få til en avtale uten svenskene.

– Det er snakk om 23 ulike typer lastebiler, alt fra stridsvogntransport, bergingsvogner, lastebil med krokløft. De skal primært støtte hæren. Det viktigste for oss er å få signert kontrakt og at vi får levert nye kjøretøy, sier hun.

Hun gjør også oppmerksom på at ikke bare MAN, men alle selskapene som var med i konkurransen om kontrakten har måttet redegjøre for tidligere dommer.

Her er en oversettelse av kommentaren NRK fikk tilsendt fra MAN.

«MAN Diesel & Turbo har vært I forhandlinger med Morits Skaugen om flere saker. Det har alltid vært – og er fortsatt – selskapets intensjon å nå en gjensidig avtale med Morits Skaugen i alle disse sakene. Dessverre brøt Skaugen forhandlingene i september 2013 før vi kom til enighet. Vi håper dere forstår at vi ikke kommenterer forhandlinger som ikke er fullført. Vi vil understreke at vi er klare til å gjenoppta forhandlingene når som helst.»

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Nyhetsreportasje fra NRK.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.