– Jeg er overrasket over at han går ut med dette, for slik jeg ser det så er denne type møter helt klart ulovlig, sier transportforsker Gisle Solvoll ved Nord Universitet.
I går ble det kjent at Widerøe får konkurranse av Fly Viking og Danish Air Transport om de regionale flyrutene i Nord-Norge fra april 2017 til 2022. I den forbindelse uttalte Fly Viking-gründeren, at han hadde vært i flere møter med Danish Air i Danmark, der det ble snakket om hvilke flyruter det kunne være aktuelle å legge inn anbud på.
– Vi har snakket om hvilke ruter som passer for dem og hvilke som passer for oss. Så dro vi hver til vårt og gjorde hjemmeleksa, sa Giæver til NRK da.
Mener Konkurransetilsynet bør se på saken
Det er dette utspillet Solvoll reagerer på.
– Å samarbeide om hvor det skal legges inn anbud og hvor man eventuelt skal holde seg unna, er helt klart ulovlig, slik jeg ser det.
– Hvorfor er det problematisk å samarbeide?
– Fordi det er et brudd på Konkurranseloven. Hvert selskap skal sitte på sitt eget kontor og regne ut anbud og komme frem til en pris hver for seg.
– En misforståelse
Når NRK tar kontakt med Giæver for å konfrontere han med transportforskerens utspill, avviser han at det er snakk om noe samarbeid mellom Fly Viking og DAT.
– Nei, det er ikke noe samarbeid mellom oss.
– Du sa på opptak at dere hadde hatt møter hvor anbudet ble diskutert?
– Nei, det stemmer ikke. Det må bero på en misforståelse. Jeg har ingen kjennskap til hvilke ruter DAT har lagt inn anbud på, jeg har kun analysert meg fram til mulige alternativer.
– Hvordan tror du den uttalelsen kan ha blitt misforstått?
– Det aner jeg ikke. Det stemmer at jeg har vært i Danmark i møter med DAT, men det har vært hele andre ting som har vært tema.
– Anbudet har ikke vært diskutert i det hele tatt?
– Nei.
Også Danish Air Travel avviser at de har drevet avtaltspill i forkant av anbudsrunden.
– Det stemmer at vi har hatt møter med Fly Viking, men vi har ikke på noe tidspunkt diskutert inneholdet i vårt eller Fly Vikings tilbud, sier administrerende direktør i Danish Air, Jesper Rungholm.
Rungholm understreker at møtene handlet om tekniske løsninger og at det siste møtet fant sted for over et halvt år siden. Han vil i motsetning til Fly Viking ikke si noe om hvilke ruter hans selskap har lagt inn tilbud på.
- Hør radiosaken med det aktuelle utspillet her:
– Skal konkurrere, ikke samarbeide
Avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Gjermund Nese, sier de ikke har god nok kjennskap til saken og uttaler seg derfor på generelt grunnlag.
– Konkurrenter skal konkurrere, ikke samarbeide. Noen ganger kan de likevel ha lov til å samarbeide, hvis det for eksempel er snakk om små selskap som ikke greier å oppfylle anbudskriteriene alene. På den andre siden er det ikke slik at to selskap kan sette seg ned og bli enige om hvilke anbudskonkurranser de skal delta i.