Fylkesrådet gikk i dag inn for at fergesambandet Svolvær/Skrova-Skutvik legges ned. Ruta skal nå kun driftes i tre måneder om sommeren.
– Vi er svært misfornøyd med avgjørelsen. Det er et alvorlig dårlig vedtak for næringslivet i regionen. Jeg blir provosert av at de legger ned viktig infrastuktur når vi prøver å satse på helårsturisme, sier direktør ved Hamsunsenteret, Bodil Børset.
– Vi utvikler, de avvikler
Fylkeskommunen eier Hamsunsenteret på Hamarøy. Senteret er et nasjonalt senter og museum viet til forfatteren Knut Hamsun.
– De har ikke fulgt med i timen hvis de tror at reiselivet er noe som bare skjer i tre måneder om sommeren. Vi har turister og driver næring hele året. Vi skal leve av dette og da kan man ikke være på defensiven.
På Twitter uttrykte direktøren sin frustrasjon over vedtaket til fylkestinget:
De tre fergesambandene over Vestfjorden er viktig for den opplevelsesbaserte helårsturismen i regionen.
– Skutviksambandet er det midterste sambandet. Hvis man tar bort den midterste delen av en gaffel, er den ikke mye til nytte. En viktig forbindelsesåre til Lofoten blir borte, og det vil få betydning for oss, sier hun.
Hamsunsenteret er medlem av tre bedriftsnettverk som satser på vinterturisme.
– Vi driver med helårsturisme og satser aktivt på dette. Samtidig beslutter de å legge ned vinterferga. Det betyr blant annet at flere hundre videregåendeelever fra Lofoten ikke får besøkt senteret, fortviler direktøren.
- Les også:
- Les også:
Tror ikke på pengesparing
Fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo sier to tredeler av trafikken er i løpet av sommermånedene og at de ikke vil fortsette å kjøre nærmest tomme ferjer om vinteren.
Direktøren på Hamsunsenteret er glad for å få et forutsigbart tilbud om sommeren, men mener tapet på vinteren gjør at vinninga går opp i spinninga.
– De millionene de håper å spare på å kutte vintertilbudet, tapes andre steder på tapt verdiskaping og reiseliv i regionen vår. Det må også føres til regnestykket, sier Børset.
Hun mener at utvidet sommertilbud og et minimumtilbud på vinterstid skulle vært løsningen politikerne gikk for.
- Les også:
- Les også:
Frykter for arbeidsplasser
Sjåfør Egil Bjerkli Jakobsen i Løvold Industrier AS frykter nå for jobbene i selskapet.
– Fylkespolitikerne tar verken hensyn til lokalbefolkninga, næringslivet eller turisme. Det er ille, fergekaia ligger her. Det er kun dieselutgifter de sparer. Ferga vil uansett gå til Skrova, sier han.
I dag er leverer bodøbedriften tomme fiskekasser som skal brukes i fiskeindustrien på Skrova. Transporten går med ferga fra Skutvik.
Fiskekasseprodusenten Løvold Industrier frykter nå at de må kvitte seg med ansatte dersom ferga forsvinner på vinteren.
– Vi har behov for at ferga går hele året dersom vi fortsatt skal levere til Skrova. Dersom transportene skal gå via Bodø-Moskenes eller via Bognes-Lødingen, er det ikke noen lønnsomhet i å levere kasser til fiske industrien på Skrova, sier daglig leder John-Henrik Løvold.
Fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo fra Arbeiderpartiet sier i en kommentar til NRK at hun ønsker å se på rutene for å hjelpe bedrifter som Løvold Industrier.
- Les også: