Rått på Tour de Helgeland

Over 170 stilte til start i det utfordrende - og fire mil lange Blåvegenrittet mellom Umbukta og Mo i dag.

Blåvegenrittet

NO PAIN, NO GAME: Slik gikk det med mange av deltakerne under Blåvegenrittet.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Klokken 13 lørdag gikk startskuddet for det over fire mil lange terrengsykkelrittet. Daniel Vekseth fra Rana Sykkelklubb stilte godt forberedt.

Blåvegenrittet - Daniel Vekseth

FIRE MIL: Daniel Vekseth fra Rana Sykkelklubb har trent i hele sommer for å delta på Blåvegenrittet.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

- Jeg har trent mye i sommer og hatt mange timer på sykkelen for å forberede meg til dette løpet. Likevel tror jeg det blir et tøft løp. Spesielt ned mot Utsikten og det partiet ned fra fjellet tror jeg blir veldig tøft.

Er ikke dette en farlig sport?

- Litt farlig er det, men jeg skal prøve å holde meg på hjulene hele vegen.

Daniel deltok i klassen “Classic” som følger en litt mindre ekstrem trasé enn “Offroad-klassen”. I år har han ambisjoner om å slå tida han kom i mål på under fjorårets Blåvegenritt.

- Jeg håper å komme i mål på rundt en time og 40 minutter i år. Det blir i så fall seks minutter raskere enn i fjor. Nå er det om å gjøre å starte rolig så får vi se utover i løpet hva det holder til.

Mylder

Blåvegenrittet - Jonny Ledsaak og Geir Petter Aag

Jonny Ledsaak fra Fauske IL og Geir Petter Aag fra Hafrsfjord IL (Stavanger) foretar de siste justeringene før startskuddet går.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

I startområdet rundt Umbukta fjellstue myldrer det av spente syklister. Jonny Ledsaak fra Fauske IL og Geir Petter Aag fra Hafrsfjord IL (Stavanger) foretar de siste justeringene før startskuddet går.

- Det er kun vedlikehold. Litt smøring for at det skal gå fort nok. Det er litt hemmelig hva vi smører med.Alt må være optimaltslik at man har størst mulig sjans for å fullføre uten brekte armer og bein. Da er vi fornøyde. Dette er ei perfekt oppkjøring mot Birkebeinerrittet om 14 dager. Dette rittet er dessuten et seadingsritt til Birken. Får vi ei bra plassering her oppnår vi et bra startutgangspunkt på Birken.

Familieklasse

“Blåvegenrittet” - Egil Fjellheim

Egil Fjellheim er både deltager og arrangør

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Egil Fjellheim er både deltager og arrangør. Starten nærmer seg, men han tar seg tid til en liten prat i det han setter seg på sykkelen og venter på startsignalet.

- Båvegenrittet er primært et offroadritt fra Umbukta til Mo i Rana, men i år har vi utvidet med en familieklasse som er litt kortere og som går fra Kariåsen til Mo etter en fin grusveg gjennom Klokkerhagen. Målet med rittet er å få folk ut i skogen på sykkel. Nå har det vært et veldig fokus på racersykkel så dette er en liten kontra til det og for å lage et ritt for de som ønsker å konkurrere på offroadsykkel. Vi ønsker en idrettsfest for alle i alle aldersgrupper, sier Fjellheim.

Idèen bak rittet er at det finnes en sykkel i hvert eneste hjem og alle sykler kan brukes i rittet.

- Man trenger ikke en offroadsykkel for å være med. Vi har også en klasse som heter Classic. Der det er mulig å bruke alt fra nye hybridsykler til de gode gamle syklene. Denne klassen følger en trasè som ikke er fullt så ekstrem. Dvs at den følger veg fra start til mål uten å være i upløyd mark.

Startskuddet går

Startskuddet går og et hav av syklister legger seg bak følgebilen. Ingen får sette av gårde i fritt tempo før alle har nådd toppen av Umskardet. I et relativt behagelig tempo tråkker de seg opp fjellet etter den gamle E 12 trasèen.

No pain, no game

Blåvegenrittet - Gøran Nordeng

Gøran Nordeng fra Rana Sykkelklubb.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

På andre siden av fjellet i det første utforkjøring starter skjer den første velten. Gøran Nordeng fra Rana Sykkelklubb er ikke oppmerksom nok og feilberegner overgangen mellom gammel grusveg og asfalt.

-Jeg traff asfaltkanten med ei fart på mellom 40 og 50 km/t akkurat i svingen da vi skulle over fra grusveg til asfalt. Jeg sklei bare ut. Hjulet er bøyd og punktert. Men dette er litt av “gamet”. No pain no game. Det er ikke annet å gjøre en å prøve å få haik ned. Får jeg sitte på nedover?

Sykkelklærne er helt ødelagt. Både overdel og sykkelshorts har store hull etter møte med asfalten. Flere titalls syklister raser forbi idet Gøran setter seg inn i bilen og blir med meg ned til folk fra støtteapparatet som er klare til å ta i mot en litt oppgitt syklist som hadde ambisjoner om å være med lengre enn 20 minutter av løpet.

Rent bord til Mosjøen

“Blåvegenrittet” - Yngve Hansen - vinner

Yngvar Hansen, Mosjøen IL (MOC), er den første som krysser målstreken.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Etter Umskardet sprekkerfeltet. Tidlig er det klart at gjengen fra Mosjøen sykkelklubb (MOC) har trent godt foran dette løpet. Flere av dem ligger i tetpulja idet løypa kommer inn på E12. Et stykke sykles det knallhardt og 6-7 stykker får ei god luke ned til neste pulje. Nå bærer det inn i terrenget og de store utfordringene står i kø. Over bekker og fjellknatter. Gjennom myr og ned gjennom fjellskrenter bærer det. Ikke alle beregner løypa like godt, og mange stuper kråke med sykkelen.

Yngvar Hansen, Mosjøen IL (MOC), er den første som krysser målstreken. Han kommer inn et par minutter foran neste mann som er fra samme klubb. I alt fem Mosjøsyklister er blant de seks beste

Hva er det som gjør Mosjørytterne så suverene?

-Jeg vet ikke hva de andre gjør,men vi trener jo mye på offroadsykkel.

Sluttid på en time og 38 minutter. Var det etter forventningene?

-Jeg forventa å være blant de tre første over målstreken men at jeg skulle vinne var jo i overkant. Jeg sykla sammen med 6-7 stykker og fikk kjøre litt greit over fjellet. I terrenget la jeg meg som nummer to og klarte å få ei lita luke på de andre. Det ble litt tungt oppover i terrenget men mot toppene følte jeg at jeg hadde gode føtter og kom meg forbi lederen rett før det bar nedover fjellsidene og da var det bare å peise på nedigjennom.

Tippet to ganger

“Blåvegenrittet” - målområdet

Endelig i mål på Mo.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Veltet du på turen?

Ja. Tippa to ganger nedover mot Utsikten, men såpass må det være. Man må jo satse litt. Hvis ikke blir man feig og da vinner man ikke. Jeg var vel i mål et par minutter før andre mann.

I målområdet finner vi Daniel som sykla i Classic-klassen og er spent på om han klart målsettinga han hadde før start.

-Det gikk utrolig godt. Jeg sykla 5 minutt fortere enn i fjor og klarte målet på 1 time og 40 minutt. Jeg har ikke tippa en eneste gang. Det gjelder å holde konsentrasjonen oppe. Det er ikke nødvendig å velte dersom man er konsentrert og holder fokus på vegen.

Hva er neste utfordring?

-Nå begynner jeg å trene mot Polarsirkelrittet til neste år fra Bodø til Mo i Rana. Det betyr at det blir mye sykling både ute og inne i vinter.

- Utrolig tøft

Blåvegenrittet - Tor Arne Bonsaksen

- Dette var en ekstremopplevelse, sier Tor Arne Bonsaksen fra Mosjøen IL (MOC).

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

En lettere rystet Tor Arne Bonsaksen fra Mosjøen IL (MOC) har nettopp kommet i mål. Han er mer vant med landevegssykkelen og synes dette var et noe tøft ritt.

- Dette var en ekstremopplevelse. Dette er ikke noe for en landevegssyklist. Jeg har et enormt forbedringspotensiale innenfor denne grenen. Når vi begynte på nedoverbakkene i fjellet måtte jeg bare gå av sykkelen og trille den. De andre som jeg syklet sammen med forsvant nedover fjellet og bare ga full gass. Jeg er imponert rett og slett.

Tippet du?

-Ja. To ganger. Gikk på hode i ei myr men det er ikke noe problem. Hadde så lita fart at det ble ikke farlig.

Litt etter Tor Arne Bonsaksen, triller Egil Fjellheim over målstreken med et bredt smil om munnen.

Hva føler du nå?

-Åhhhh….himmel og hopp…..litt annerledes enn i fjor men veldig bra. Jeg klarte dessverre ikke målsettinga jeg hadde. Det regnet og blåste og det var veldig bløtt. Det gjorde det betydelig tyngre enn i fjor. Men det er utrolig artig. Se her nå krøller leggmuskelen seg….auauauaua…..ja…hvor var vi….jo det er fantastisk. Har ikke peiling på plasseringa men det er ikke det viktigste. Er veldig spent på om det har gått bra med de andre. Myrestup og sånn skal det være. Det er perfekt. Dynamikk og teknikk kreves for å sykle offroad. Men det er moro og sånn skal det være. Knall og fall er jo underholdning så lenge det går bra. I kveld er det duket for fest for syklistene som deltok på historiens først offisielle Blåvegenritt.