Hopp til innhold

Rapport klar etter dødsulykke: – Flyet hadde betydelig overvekt

To personer døde etter at et mikrofly styrtet i Gildeskål i Nordland. Statens Havarikommisjon mener flyet hadde betydelig overvekt og fløy i for lav høyde.

Fly styrtet i Gildeskål, august 2018.

FRA RAPPORTEN: Oversiktsbilde av vraket. Bildet er tatt mot nordøst.

Foto: Politiet

28. august 2018 benyttet to personer et mikrofly til reinleting i fjellområdene i Gildeskål kommune sør for Bodø. Flyet ble meldt savnet samme kveld og ble senere funnet havarert cirka 3 kilometer sør av Ramnfjellet i kupert terreng.

I dag kom Havarikommisjonens rapport etter ulykken.

Savnet fly

Bildet, som er tatt ved en tidligere anledning, viser flyet som ble meldt savnet, og senere funnet i fjellet i Gildeskål.

Foto: Hovedredningssentralen

De mener det er sannsynlig at fartøysjefen ble overrasket av fallvind da han skulle stige over en fjellrygg i lav høyde slik at han mistet kontroll over flyet.

– Det er aldri bare en årsak til en ulykke, heller ikke i dette tilfellet, sier leder for luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon, Kåre Halvorsen.

– Små marginer

Ifølge rapporten var flyet lastet med 65 kilo utover det tillatte, og i stigningen mot brattere terreng er det sannsynlig at hastigheten avtok inntil det steilet og styrtet med bratt vinkel.

– At flyet var for tungt var den utløsende årsaken til ulykken. Det i kombinasjon med at flyet fløy for lavt i fjellterreng og med ugunstige vindforhold er årsaken til det havarerte, sier Halvorsen.

– Når du flyr lavt har du også mindre marginer hvis noe skulle skje. For eksempel ved behov for økt motorkraft, slik som de kanskje hadde her. Da er avstanden til bakken kort og marginene er veldig små.

Observert flere ganger

I rapporten står det også at flyet ble observert i lav høyde ved flere anledninger den aktuelle dagen.

Flere vitner har antydet høyder ned mot 20 meter. Dette gjelder også den antatt siste observasjonen rett ved havaristedet. I tillegg ble flyet filmet i lav høyde tidligere på dagen.

Det faktum at flyet ble brukt til reinleting strider også mot regelverket.

To personer bosatt i Nordland mistet livet i ulykken. De to var ute på et reinbeiteoppdrag da ulykken skjedde.

Bedre oppfølging

Kommisjonen anbefaler at Luftfartstilsynet gjennomfører en tettere og bedre oppfølging av Norges Luftsportforbund og Sportsflyseksjonen. Samt at forbundet bedrer sin oppfølging av mikroflyklubbene.

– For å få lov til å fly med mikrofly i Norge må du være medlem av en klubb. Hensikten med det er at man er i et miljø, tenker sikkerhet og passer litt på hverandre. Miljøet kan bli bedre på å fly slik som de selv har vedtatt at de skal gjøre, sier Kåre Halvorsen.

I tillegg anbefaler kommisjonen at passasjerer på mikrofly gjøres bedre kjent med risikoen de utsetter seg for.