Her mottar rapperen Alf Prøysens ærespris: – Rap blir nå tatt seriøst på lik linje med visesang

For første gang er Alf Prøysens ærespris delt ut til en rapper. Det mener to av dem som har fulgt norsk hiphop tett, er riktig og fortjent.

Jørgen Joddski Nordeng og Abid Raja

Det var kulturminister Abid Raja som overrakte Alf Prøysens ærespris.

Foto: Frank Michaelsen

– Det føles litt overveldende. Jeg er veldig takknemlig, sier Jørgen «Joddski» Nordeng etter at han denne uken mottok det endelige beviset.

Det var kulturminister Abid Raja (V) som delte ut Alf Prøysens ærespris til den tidligere Tungtvann-rapperen.

Prisen kom som en overraskelse på nordlendingen.

– Når de ringte og la igjen melding å sa at jeg hadde vunnet Alf Prøysens ærespris, så ringte jeg tilbake og sa at jeg tror du har ringt feil.

Og det er kanskje ikke så rart.

Prisen deles nemlig ut til personer som har vist fremragende innsats innen musikk, visekunst eller diktning.

I tillegg skal prisen gå til noen som holder på i de samme sjangrene som forbindes med visekunstneren Alf Prøysen.

– Prisen sier at rap nå blir tatt seriøst på lik linje med visesang, rock, pop og jazz. Ikke minst at vi rappere som lyrikere blir tatt like seriøst. For det er vel tekstene som er mest i fokus her.

I motsetning til den årlige Prøysenprisen, deles æresprisen ut til personer for å hedre noen som har oppfylt kriteriene over lang tid.

Nordeng er nå i selskap med størrelser som Erik Bye, Ole Paus og Anne-Cath. Vestly.

Har ikke vært opptatt av oppmerksomheten

Musikkprodusent Tommy Tee mener prisen er et bevis på det miljøet har visst hele tiden. At fortellerkunsten står sterkt i rappen.

Og at visesang og rap ikke står så langt fra hverandre.

– Alle former for musikk der teksten er viktig er beslektet. Enten det er country eller visesang. De og mange andre musikkformer forteller historier, kan være personlig og har forskjellige måter å uttrykke seg på som går utover det å lage en fengende låt.

Han sier oppmerksomheten fra den etablerte musikkscenen tradisjonelt ikke har vært viktig, men mener likevel det er hyggelig at folk nå ser verdien i det de gjør.

– Det har vært en veldig gradvis åpning av armene for oss. Nå som Prøysenprisen er innafor er det kanskje en av de siste barrierene, sier han og ler.

Jørgen Nordeng omtaler han som en tidlig favoritt og en pioner i norsk hiphop-sammenheng. Han synes derfor prisen er velfortjent.

– Han er en artist som tekstmessig har vokst og utviklet seg. Det er ikke alle rappere som holder så lenge som han gjør. Det er mye godt å si om det.

Tommy Tee

Tommy Tee har selv mottatt hedersprisen under Spellemannprisen.

Foto: Christian Ingebrethsen / NRK

– Rappere er lyrikere

Programleder og «Stjernekamp»-dommer Mona B. Riise synes det er flott at Nordeng er tildelt æresprisen.

Hun er samtidig enig i at det er all grunn til å ta norske rappere på alvor.

– Rappere er lyrikere og vi har mange gode eksempler i Norge på at de er de fremste i klassen. Rapptekster finnes selvfølgelig i alle former og mange nivåer, men ordene er basen og formidling, historiefortelling eller poesien er oftest viktig.

– Spør en rapper om rim og rytme og de er som regel på et helt annet nivå enn de fleste låtskrivere.

Stjernekamp - Maria Lotus Karlsen og Mona B. Riise|

Maria Lotus Karlsen og Mona B Riise da hiphop var tema i «Stjernekamp» i 2018. Riise har vært fast medlem av dommerpanelet siden 2012.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Ikke ferdig som artist

Jørgen Nordeng slo gjennom som en del av hiphopgruppa Tungtvann rundt årtusenskiftet.

Siden da har mye skjedd.

– Da vi kom med Tungtvann hadde ikke rap en egen Spellemannpris. Rap var sett på som fjortismusikk. Det ble ikke tatt seriøst.

Nordeng har senere blant annet gjort suksess under artistnavnet «Joddski», men også den delen av karrieren er lagt på hylla.

Æresprisen ser han på som en motivasjon til å fortsette med musikken.

– Statuetten og pengene er jo fint, men det er veldig fint å ha på CV-en. Jeg ga ut det siste «Joddski»-albumet mitt på tampen av 2019 og skal liksom gå videre i karrieren etter Joddski og Tungtvann. Det føles som en sinnssykt oppmuntring og anerkjennelse av det jeg har gjort til nå. Da har vi 20 år til tenker jeg.

Norsk musikkserie fra 2017. Lenge var det utenkelig å rappe på norsk, og morsmålsrap ble latterliggjort. Men gjennom artister som Tungtvann, Equicez, Jaa9 & OnklP og omsider Lars Vaular og Karpe Diem, får rap på norsk sitt store gjennombrudd. Med: Warlocks, Karpe Diem, Christer Falck.