Hopp til innhold

Putt en fisk på tanken

Om ikke altfor lenge kan du kanskje kjøre strekningen Bodø-Tromsø med 150 fisk på tanken.

Bensinpumpe

BENSIN BYTTES UT MED FISK? Fisk eller fiskeavfall kan være framtidens energikilde for bilparken vår, håper forskerne.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

Fisk eller fiskeavfall kan være framtidens energikilde for bilparken vår, skriver forskning.no.

Forsker John Morken ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB) mener ressurser fra havet må tas i bruk.

– Bioenergi kan gi flytende drivstoff som bioetanol, biometanol, biodiesel og oljer fra pyrolyse. I tillegg må vi også vurdere gassdrivstoff – metan fra biogass. Til drift av kjøretøy på kortere turer vil nok elektrisitet erstatte fossilt brensel. Samtidig kan bruk av andre fornybare energikilder gi drivstoff til biler, sier Morken til nettstedet.

Gir mye gass

Fiskeavfall gir opp mot ti ganger så mye biogass enn for eksempel storfegjødsel, og er dermed spesielt godt egnet som biodrivstoff.

– Med sitt høye innhold av fett og protein er fiskeavfall er et svært godt materiale for produksjon av biogass, ifølge stipendiat Kristian Fjørtoft ved miljø- og biovitenskap (UMB).

Oslo-Trondheim = 120 fisk

En kjøretur fra Oslo til Trondheim vil dermed kreve 120 fisk der fiskevekta er på fem kilo. Eller biogass fra 0,6 kubikkmeter fiskeavfall.

Fiskeensilasje, som man kaller det, er for det meste død fisk fra oppdrettsanlegg, som er konservert med maursyre.

– Man løser et avfallsproblem, samtidig som man produserer fornybar energi. Som en ekstra bonus får man frigjort næringsstoff som nitrogen og fosfor fra fiskeensilasjen. Dette kommer plantene og dermed oss konsumentene til gode, sier Fjørtoft til forskning.no.

Realistisk?

Fiskeavfall

Fiskeavfall utgjør et miljøproblem. Men i framtida håper forskerne at avfallet kan brukes mer fornuftig.

Foto: Terje Soløy

Vel og bra, men er det realistisk at vi om få år skal kjøre rundt i bilene våre på fiskeavfall? Skal biogass bli en attraktiv energikilde i Norge, må konversjonsprosessen (omformingsprosessen) fra biomasse til biogass effektiviseres, ifølge forskerne.

– Transportutgifter fra produsent til bruker er en parameter som tas på alvor. Men avfallet finnes rundt store deler av kysten, og det er dessuten vanskelig å bruke i biogassanlegg alene. Husdyrgjødsel har en stabiliserende virkning, slik at kombinasjon husdyrgjødsel/fiskeavfall er gunstig, ifølge forsker John Morken.

Hva mener du? Tror du det er realistisk at vi skal kjøre rundt med fisk på tanken i framtida?