Hopp til innhold

Pusser opp ærverdig hurtigruteskip for 200 millioner

Hurtigruteskipet MS «Richard With» skal gjennom den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie.

Hurtigruten Richard With

Slik vil de nye suitene se ut når totaloppgraderingen fra kjøl til mast er gjennomført. Skipet oppgraderes hos Fosen Yard.

Foto: Hurtigruten

Denne uken startet arbeidet med den største oppgraderingen i Hurtigrutens historie.

Etter det NRK erfarer, kommer oppgraderingen av MS «Richard With» på nærmere 200 millioner kroner.

Til våren skal også MS «Nordlys» gjennom tilsvarende behandling – til nesten samme pris. Og det er bare første skritt. I løpet av et drøyt år skal begge skipene tilbake i dokk for store tekniske oppgraderinger, som kommer i tillegg. Da skal dieselmotorer erstattes av miljøvennlig gass- og batteridrift.

Daniel Skjeldam

Konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Foto: Arne Flatin / NRK

– Vi er veldig fornøyde med at skipet som er oppkalt etter grunnleggeren vår endelig får en standard Richard With selv ville vært fornøyd med. Det vi gjør nå vil gi uttrykket «totaloppussing» en helt ny dimensjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Alt utenom veggene rives

– Nå ligger skipet i dokk, og alt om bord rives. Da begynner vi nederst og tar samtlige lugarer. Alt utenom veggene rives, så dette er den mest omfattende oppgraderingen som det er mulig å gjøre med et skip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i rederiet.

Rune Thomas Ege

Kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege sier Hurtigruten i 2021 vil ha en flåte på minst 17 skip.

Foto: Hurtigruten

Innen 2021 skal samtlige av Hurtigrutens skip være nye eller nyoppussede. «Richard With» er ikke det første i rekka av hurtigruter som oppgraderes. Fire andre av kystrutens farere har tidligere vært gjennom lignende prosess, men ikke i like stor grad som denne gang, forteller Ege.

– Det blir en helt annen reiseopplevelse. I 2021 vil vi ha en flåte på minst 17 skip, der alle vil være nye eller nyoppussede. Gjestene på kysten får nå en standard de virkelig fortjener, med et skip som lever opp til navnet sitt. Dette kommer til å lukte deilig av ny båt i lang tid, ler han.

Explorer Bar
Foto: Tor Farstad / Hurtigruten

Endringer skaper engasjement

Mange langs kysten har et nært forhold til hurtigruta, som blir sett på som en av Norges sterkeste merkevarer – verdt mer enn 1,7 milliarder kroner. Det er ikke første gang Hurtigruten gjør storstilte oppgraderinger av skipene sine – og ikke alle interiøroppgraderinger har vært like populære.

På en av Facebook-gruppene til de reisende, "Hurtigrutens venner", skapte det både debatt og reaksjoner da skipet MS «Kong Harald» i 2016 gikk gjennom lignende oppgraderinger. Den gang ble det nye interiøret sammenlignet med møbelgiganten IKEAs kafeteria, og resepsjonen på høyfjellshotell.

Ege i Hurtigruten tror de reisende blir fornøyde med oppgraderingen av «Richard With», og liker at endringene skaper engasjement.

– Engasjementet langs kysten er nydelig, og det lever vi veldig godt med. Den dagen det ikke er følelser rundt Hurtigruten lenger, bør vi finne noe annet å gjøre. Vi inviterer hele kystbefolkningen - spesielt de som eventuelt skulle være skeptiske - til å ta seg en tur om bord når skipet er tilbake i rute rett før jul. Jeg tror de fleste vil bli like fornøyde som oss, sier Ege.

Hurtigruten anløper Bodø Havn

Hurtigruten trafikkerer kystruten Bergen-Kirkenes.

Foto: Oliver Rønning / NRK