NRK Meny
Normal

Politikilde til SVT: – Flyet styrtet rett i bakken

Ifølge svensk redningspersonell er det ingen sjanse for at de to om bord overlevde flystyrten like ved norskegrensa.

Bilde fra havaristedet i Sverige
Foto: Marja Påve/SVT

Ingen fra den svenske redningstjenesten har vært på bakken ved ulykkesstedet, men de som har observert plassen fra luften forteller at flyet har hatt en voldsom krasj.

Data fra Flightradar24, som overvåker flytrafikken, viser at flyet falt veldig raskt. På ett minutt falt flyet fra 33.000 fot til 11.725 fot, en distanse på nesten 6,5 kilometer.

– Det finnes ingen tegn til at flyet har gått ned langs bakken, det virker som det har gått rett ned og krasjet, sier en politikilde til SVT.

Redningsleder Anders Lennholm i den svenske fly- og sjøredningstjenesten sier til Aftenposten at flyet falt med over 9000 fot i minuttet, som tilsvarer omtrent 2700 meter.

Et helikopter flyr over ulykkestedet i Sverige der postflyet havarerte.

Her er de første videobildene fra ulykkesstedet der et postfly med to personer om bord styrtet natt til i dag.

Havaristedet ligger krevende til i Gällivare i de svenske Lapplandsfjellene. Ifølge helikopterpilot Per Grahn, som er godt kjent i området og skal delta i redningsaksjonen, er det veldig vanskelig å nødlande rundt havaristedet. Det er også mer enn 30 minusgrader i Nord-Sverige.

– Det er alpine fjell og daler. Jeg har ikke vært der oppe ennå, men det meget vanskelig forhold som råder, sier han SVT.

Grahn vurderer nå værmeldingene før han eventuelt tar seg inn med helikopter.

– Det er meldt såkalt kornsnø og da er det en risiko for at det danner seg is på maskinen, så vi venter og ser hvordan været utvikler seg.

(artikkelen fortsetter under)

Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Video SVT flystyrt» i nytt vindu

Det var et postfly med to personer om bord som forsvant på vei fra Gardermoen til Tromsø. Flyet styrtet på svensk side av grensen, ikke langt fra Hellemobotn i Tysfjord.

Redningsleder Anders Lennholm sier dette til NRK om det som skjedde:

– Det ble sendt ut mayday-signal som ble fanget opp i tårnet ved Bodø lufthavn. Flyet forsvant veldig fort, det mistet høyde veldig fort, noe som er høyst unormalt. Vi satte i gang en redningsaksjon og fant flyet cirka 9 kilometer fra den norske grensen.

– Er det noen overlevende?

– Nei, det er ikke mulig. De om bord det norske helikopteret som var først på stedet fortalte om et krater som var cirka 15 meter dypt og 20 meter bredt. Det var vrakdeler spredd rundt 50 meter omkring vrakstedet.

De siste radarbildene viser at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium.Havaristedet, som har en diameter på 50 meter, ligger nordvest for innsjøen Akkajaure, 10 kilometer fra grensen til Norge.

Grafikk med det faktiske flyet som styrtet

HAVARERT: Flyet skal ha havarert ti kilometer unna den norske grensa. Havaristedet mellom innsjøen Akkajaure og den norske grensa, i Lapplandsfjellene.

Foto: Flighttracker24.com (grafikk: NRK)

Sendte ut mayday-signal

Flyet er av typen Canadair CRJ-200 og sendte ut et mayday-signal klokka 00:20, før det forsvant fra radaren. De siste radarbildene viste at flyet var 120 kilometer nordøst for Bodø, inne på svensk territorium.

– Vi informerte den svenske redningstjeneste og de iverksatte et søk med en gang. Vi har bistått med to norske F-16-fly og det var de som fant det savnede flyet, sier Iversen.

Havarikommisjonen utreder

Flyet, et Canadair CRJ-200, er registrert i Sverige, men flyr mellom norske destinasjoner for Posten Norge. Natt til fredag var det på vei fra Gardermoen til Tromsø.

Årsaken til ulykken er ikke kjent. Den svenske havarikommisjonen sitter fredag formiddag i møte om ulykken, og det er planlagt at flytekniske- og flyoperative etterforskere skal ta seg til ulykkesstedet i løpet av dagen for å finne årsaken til at flyet havarerte, opplyser fungerende avdelingssjef Peter Swaffer i Havarikommisjonen.

– Vi jobber for fullt og vi vet bare at vi savner et fly med to av våre ansatte piloter og fire og et halvt tonn frakt. Det er post og pakker, sier West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn til det svenske nyhetsbyrået TT.

Selskapet opplyser til Sveriges Radio at flykapteinen er 42 år gammel og fra Spania, og styrmannen er 34 år og fra Frankrike. Begge har over 3.000 flytimer, ifølge West Atlantic. Kapteinen hadde 2.050 timer i den aktuelle flytypen, mens styrmannen hadde 900 flytimer.