Hopp til innhold

Politikerne tør ikke droppe Bodø

– Det blir for politisk risikabelt å gå for en løsning med kun én kampflybase. Det mener statsviter Tor Arne Morskogen ved Universitetet i Tromsø.

F-35 Joint Strike Fighter

TAR IKKE IMOT UTSTRAKT HÅND: Mens Bodø vil dele de nye F-35 Joint Strike Fighter-flyene med trønderne, sier Ørlandet nei.

Foto: Liz Kaszynski

I dag er Norges kampfly fordelt på baser på Ørlandet og i Bodø, og ordføreren i Ørland ønsker i fremtiden at kommunen blir alene om å ha kampfly.

Men statsviter Tor Arne Morskogen tror regjeringen vil gå for en fortsatt delt løsning.

– Regjeringens nordområdesatsing gjør at det vil bli vanskelig å komme seg ut av de problemene som vil oppstå om man fjerner Bodø som alternativ, sier han.

Ordføreren i Bodø vil ha samarbeid med Ørlandet om ny kampflybase, men trønderne vil ha kampflybasen alene.

Nordland kan bli helt uten kampflybase i fremtiden, dersom ordføreren i Ørland kommune får det som han vil.

I en rapport som forsvarsministeren fikk i går, blir Ørlandet trukket fram som det beste alternativet for en ny enebase i Norge, foran Bodø og Evenes. En delt løsning mellom Ørlandet og Bodø kan også være et meget godt alternativ.

Men ordfører i Ørland Hallgeir Grøntvedt (Sp) vil helst ikke ha noe samarbeid med Bodø.

– Vi kommer til å underbygge en enebaseløsning på Ørlandet fordi at vi vet at blir det en tobaseløsning så blir det Bodø og Ørland som skal bestå. Og det er vi også fornøyd med, men strategien vår er å lage et høringsutkast som går på fordeler med en enebase på Ørlandet.

Hallgeir Grøntvedt

Ordfører i Ørland Hallgeir Grøntvedt vil jobbe for at Ørland får kampflybasen alene.

Foto: Ørland kommune

Ørlandet billigst

I rapporten blir Ørlandet trukket fram som det billigste basealternativet dersom vi kun skal ha én base, mens Bodø er det dyreste. Rapporten slår likevel fast at dagens modell, med en deling mellom Ørlandet og Bodø vil fungere fint.
Ordfører i Bodø, Odd Tore Fygle (Ap) håper på fortsatt delt løsning.

– Bodø og Ørland peker seg ut og det beste er en forsatt delt løsning mellom Bodø og Ørland.

Odd Tore Fygle

Ordfører i Bodø Odd Tore Fygle håper på delt løsning.

Foto: Monica Helland

Selv om mye tyder på at flybasen på Ørlandet uansett løsning vil være sikret aktivitet framover, vil ikke ordføreren ta noen seier på forskudd.

– Jeg føler med i hvertfall tryggere enn noen gang før, likevel føler jeg meg ikke
helt trygg før vi har fått vedtaket i Stortinget på saken, sier Grøntvedt.

Distriktspolitikk styrer valgene

Statsviter Tor Arne Morskogen ved universitetet i Tromsø har forsket på kjøpet av de nye jagerflyene. Han mener det er distriktspolitikken som vil bestemme hvilken base som blir valgt. Han sier det vil bli for politisk kostbart å ikke gå for to baser, Ørlandet og Bodø.

Onsdag fikk forsvarsmininster Grete Faremo (Ap) overlevert rapporten fra embetsverket i departementet om valg av kampflybase. Den grundige rapporten skal nå ut på høring.

Bodø Hovedflystasjon

Bodø Hovedflystasjon

Foto: Bodø Hovedflystasjon

Men for mange politikere er det viktigere hvor de nye flyene skal ha base, enn hvilke fly som skal kjøpes, sier Morsskogen.

– Man har en flyplass i Bodø og en flyplass på Ørlandet som er tett knyttet opp til to partier i regjeringa. Det å kutte en flyplass i en kommune der Senterpartiet har ordføreren, det skal godt gjøres. Det samme gjelder Bodø.

Når Arbeiderpartiet har ordføreren, vil det være svært vanskelig å fjerne kampflyene, når man går mot et lokalvalg. Dessuten vil regjeringas nordområde-satsing se ganske merkelig ut om en fjernet kampflyene fra nettopp nordområdene, sier Morskogen.

Her kan du lese hele rapporten

Forskeren mener at det er de harde politiske realiteter som bestemmer valget.
Forsvaret har hatt to funksjoner, mener Morskogen. Å forsvare landet mot fiender og forsvare distriktene mot arbeidsløshet.

– Derfor vil politikerne beholde basene på Ørlandet og i Bodø, sier Morskogen.

Evenes er ikke et aktuelt alternativ for en kampflybase, mener Tor Arne Morskogen.

– Da må man da en ta flyene fra en av de andre flyplassene, og det tør neppe politikerne, mener Morskogen.