I desember passerte politibilen i Nesna 400.000 kjørte kilometer. Hogne Rosø, som for tiden er den eneste ansatte ved Lensmannskontoret i Nesna, fikk æren av å kjøre tjenestebilen over den magiske grensa.
Politiforum meldte at fremtida så lys ut for den trofaste Volvo V70en, som ikke hadde hatt andre utskiftninger enn vanlige slitedeler som clutch, dempere og annet smårusk.
Men slik skulle det altså ikke bli. Etter 405.000 kilometer, måtte den gamle sliteren gi tapt for alderdommen i slutten av april. Også TV 2 har omtalt saken om politibilen.
– Motoren er kaputt. Det kom til å koste 40.000 kroner bare å åpne opp, uten noen garanti for at noe annet ikke var ødelagt, sier Rosø til NRK.
– En sorgfull tid
Det har vært vemodig for lensmannen å se den 15 år gamle tjenestebilen bli stående igjen på verkstedet.
– Vi har mistet en god kollega. Det har vært et fantastisk godt arbeidsverktøy, og vi har satt veldig stor pris på bilen. Det har vært en sorgfull tid, sier han.
Tar beina fatt
Rosø forklarer at Nesna er et rolig sted, og at det som regel ikke er lange avstandene det er snakk om. Han forteller at det har gått ganske bra siden Volvoen tok kveld.
– Det har gitt meg muligheten til å ta beina fatt og sykle mer. Nesna er et rolig sted, og det har ikke vært behov for å sykle fort ennå, sier han spøkefullt.
Inntil en ny eller reparert bil er på plass, har han egen privat bil som han bruker når bein og sykkel ikke strekker til.
– Hvis det skulle brenne på dass, tar jeg privatbilen, sier han til NRK.
Håper på reinkarnasjon
Han tror han må se langt etter å få en ny bil på plass fordi politidistriktet har et stort vedlikeholdsetterslep på bilparken.
Derfor har han jobba med å få satt inn en brukt motor i den gamle traveren, slik at tjenestebil N30 kan gjenoppstå fra de døde.
– Å sette inn en ny motor ville kostet 100.000 kroner. Jeg synes ikke det er forsvarlig å bruke så mye penger på å reparere en 15 år gammel bil, sier han.
– Vil ha nyere biler i politiet
Rosø synes ikke det er riktig at politiet skal være nødt til å kjøre med såpass gamle biler. Han ønsker ikke å være den som opplever at det skjer noe galt med bilen under en eventuell utrykning.
– Politiet må ofte gi litt mer kraft på labben og kjøre fortere enn andre. Hvis det da skulle oppstå en feil i høy hastighet, kan det bli fatalt.