Hopp til innhold

Taxiforbundet er redd næringen krymper hvis ikke problemet med piratsjåfører tas på alvor

Norges Taxiforbund venter fortsatt på at Fremskrittspartiet skal få bukt med piratsjåførene som omsetter for flere hundre millioner kroner i året – som lovet før valget i fjor høst.

Pirattaxisjåfør i Bodø snakker ut

– Ikke alle har råd å bruke 400 kroner på taxi hjem, sier en piratsjåfør NRK tidligere har snakket med.

Foto: Sahand Ammari / NRK

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud (Frp), statssekretær for samferdselsministeren.

Foto: Larsen, HÃ¥kon Mosvold / NTB scanpix

I august var ikke daværende samferdselspolitisk talsmann for Frp, Bård Hoksrud nådig da han uttalte seg om pirattaxiene i Harstad Tidende.

– Dette må det slås ned på før det utvikler seg videre, sa Hoksrud.

I et møte med Harstad Taxi lovte Hoksrud at dette problemet skulle bekjempes. Nå har han vært statssekretær i samferdselsdepartementet i snart et halvt år, men løftet om må slå ned på pirattaxi-næringen har han foreløpig ikke holdt.

– Arbeidet er i gang, men det vil ta noe tid før vi har konkludert med hva vi skal gjøre, sier Hoksrud til NRK.no i dag.

– Spiser av vår lønn

NRK har tidligere fortalt om fortvilte taxisjåfører i Bodø som jobber for under 100 kroner timen på grunn av konkurransen fra de som kjører drosje ulovlig.

– Piratsjåførene spiser av lønna vår, sier Henrik Nørve i Bodø Taxi.

Drosjesjåføren er oppgitt over situasjonen med de som kjører ulovlig.

– Helgene skal være de dagene som er best betalt å kjøre taxi, og når de stikker av med en så stor andel av markedet så blir det mindre til oss, sier Nørve.

(artikkelen fortsetter under)


Av
Sahand Ammari - Foto: Ole Kaland / Ole Kaland, NRK
Journalist Sahand Ammari
Anbefal
Tweet
+1
Send epost
Publisert i dag, for 10 timer siden
– Forrige fredag jobbet jeg for under hundre kroner i timen. Piratsjåførene spiser av lønna vår, forteller Henrik Nørve i Bodø Taxi til NRK.no.

Henrik Nørve, drosjesjåfør i Bodø er oppgitt over situasjonen med pirattaxiene. – Helgene skal være de dagene som er best betalt å kjøre taxi, og når de stikker av med en så stor andel av markedet så blir det mindre til oss. Når vi tjener for lite blir meningen med å gå på jobb i helgene borte. Vi har jo provisjonslønn tross alt.

Norsk Transportarbeiderforbund anslår at pirattaxiene omsetter for mellom fem og ti millioner kroner i året – bare i Bodø.

Hvor mye pirattaxiene håver inn på landsbasis kan ikke Norges Taxiforbund si helt sikkert, men anslår at det er snakk om flere hundre millioner kroner.

– Hvis taxisystemet blir undergravd vil det ikke vær mulig å få tak i taxi for dem som er i nød, og på andre måter trenger skyss til ulike tider på døgnet, sier Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

Atle Haugtun

Atle Hagtun i Norges Taxiforbund.

Foto: Norges Taxiforbund

Stoler på Hoksrud

Det finnes flere Facebook-grupper hvor folk tilbyr skyss for en billig penge. Hagtun i Taxiforbundet reagerer på at politiet ikke har slått hardere ned på disse sidene.

– Vi er overrasket over at politiet ikke tar den enkle løsningen, nemlig å ringe til de som skriver i disse gruppene og spørre hva de egentlig holder på med. Og om de vet hvordan loven er og hvor grensene går.

– Har dere tillit til at Hoksrud og departementet kan få til en nedgang i pirattaxi-næringen?

– Vi har tillit til at han har god vilje, så får vi se på gjennomføringsevnen etter hvert. Inntil det motsatte er bevist, har vi god tro på en løsning, sier Hagtun til NRK.no.

– Skal ta tak i saken

Selv om Fremskrittspartiet har sittet i regjering siden september i fjor, har ingen tiltak mot pirattaxi-virksomhet blitt satt i gang siden. Hoksrud avviser at saken har blitt nedprioritert.

– Det er uholdbart at folk kjører pirattaxi og det er noe vi ikke liker, sier han og lover saken prioriteres.

Han trekker frem at det å slå ned på pirattaxi-sjåførene i utgangspunktet ligger under Justisdepartementets ansvarsområde, men Hoksrud er overbevist om at saken ogå har høy prioritet der.

– Vi kommer til å gå i dialog med politiet, slik at de slår hardt ned på denne ulovlige virksomheten, sier Hoksrud.

– Administrasjonen i Samferdselsdepartementet har kommet med sine innspill, men vi vil også dra med stortingsgruppene for å diskutere hvordan taxinæringen skal se ut i fremtiden.

– Vanskelig å bevise

Arne Hammer - Stasjonssjef - Salten politikammer

Arne Hammer, stasjonssjef i Bodø.

Foto: Sahand Ammari / NRK

Stasjonssjef ved Bodø politistasjon Arne Hammer, har tidligere fortalt at politiet ikke har noen eksakt oversikt over omfanget. En av årsakene er at det er vanskelig å bevise at noen kjører ulovlig.

– Hvis vi skal ta disse sjåførene må vi enten ta dem på fersk gjerning, eller ta dem på en sånn måte at de innrømmer handlingen deres. Og det er ofte vanskelig.

– Vi jobber imidlertid med kartlegging slik at vi kan dannes oss et bilde av omfanget, sa Hammer.