Ved innfartsårene i Bodø er det satt opp trafikktellere som hver dag teller samtlige kjørtøy inn og ut av byen.
– Etter en dag med bomring viser veldig foreløpige tall at vi har en nedgang på om lag ti prosent på tellepunktene, sammenliknet med tilsvarende dager før bommene ble åpnet, opplyser prosjektleder Odd Inge Bardal i Bypakke Bodø til NRK.
På tellepunktet på riksvei 80 ved Skeid mellom Grønnåsenkrysset og Bodøelv, passerte det om lag 31.000 kjøretøy på normaldag før bomringen.
– I løpet av det første døgnet med bomring passerte det 28.000 biler her. Det er en nedgang på cirka 10 prosent. De andre tellepunktene i Bodø viser samme tendens, sier Bardal.
Ekstra mange syklister
Natt til i går startet bompengeinnkrevingen rundt Bodø sentrum. Sju bomstasjoner omringer byen og inntektene finansiere den nye riksvei 80 inn til byen, som skal stå ferdig i 2019.
Bardal ser ikke bort fra at bilene som ikke har vært ute på veien, har stått parkert i garasjer og på parkeringsplasser i bydelene rundt Bodø.
– Mange har nok syklet, gått eller tatt bussen på jobb. Noen har nok valgt å ikke ta kjøreturen. Dette gjelder nok spesielt fritidsreiser. Derfor venter vi også lavere trafikk i helga hvor det er flere fritidsreiser enn på hverdagene, sier Bardal.
– Har fått en antydning
Bardal mener det er for tidlig å konkludere om nedgangen i trafikken det første døgnet viser en faktisk utvikling framover.
– Vi bør nok ha en måned før vi kan begynne å beregne inntekter framover. Helger, ferier og store arrangementer påvirker trafikken, og det blir spennende å følge utviklingen. Men vi har en antydning på hvordan trafikkutviklingen vil bli på veiene i Bodø framover.
- Les også: – Nordlendinger er allergiske mot bompenger
- Les også: Anklager Frp for løftebrudd: Bilistene i Nordland må betale 35.000 hver i bompenger
– Nordlendinger får «eksem» av bompenger
Bil- og sykkelforhandlerne i Bodø merker at det har dukket opp en bomring rundt byen.
– Nordlendinger er allergiske mot bompenger. Medisinen finner de hos oss. Det er elbil, sier daglig leder Fredrik Torbjørnsen ved Sulland bil i Bodø.
Så langt i år har han solgt 115 elbiler. På samme tid i fjor var antallet 54.
– Det kommer til å bli flere i ukene som kommer. Vi opplever et rush, sier Torbjørnsen til NRK.
Sykler i øsende regn
På sykkelverkstedet til Sport 1 har Stig Martinussen fått flere servicer før vinteren.
– Da de begynte å sette opp pålene til overvåkingskameraene, merket vi en bølge.
Eirik Huge er ansvarlig for salget av sykler i samme butikk.
– Folk vi ha brukssykler, vintersykler og elsykler, forteller han.
Nå har de to kollegene i sykkelbutikken bestemt seg for å parkere bilen – og dermed spare seg for utgifter der det før var gratis.
– Jeg skal ikke lenger kjøre bil til jobben. Det er bare tull å kjøre bil. Bomringen er nok et spark bak for å bli flinkere til å sykle til jobb, sier Huge.