Flygeledere ved Bodø kontrollsentral. Foto: NRK.
I forrige uke avslo Luftfartstilsynet søknad om dispensasjon for ekstra overtid, og fungerende underdirektør ved flysikringsseksjonen Inger Anette Hottentot forklarer her hvorfor
- Sikkerhet framfor alt
- I våre forskrifter har vi en klar tidsbegrensning på hvor mye overtid det er forsvarlig å ta før det går på sikkerheten løs. Og det mener vi Avinor må ta hensyn til i sin bemanningsplan. Vi vil ikke gå på akkord med sikkerheten,
Ove Narvesen
og vi mener at de tidsbegrensningene vi har, er de riktige, sier hun til NRK.
Kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor sier at han ikke ser bort fra økte forsinkelser og innstillinger utover høsten.
Stanser flytrafikken
I en artikkel på Avinors nettsted http://www.avinor.no, der det fokuseres på arbeidsmiljøet på kontrollsentralene, sies det at flytrafikk inntstilles hvis det oppstår bemanningsproblemer:
"Hver fredag gjennomgås driftsutfordringene ved kontrollsentralene, herunder bemanning, sykefravær, ferieavvikling, planer for kommende uke m.m. Deltagere er sjefflygeledere, sjef for kontrollsentralene og flysikringsdirektøren. Dersom det oppstår bemanningsproblemer reduseres flytrafikken. Slik ivaretas sikkerheten til enhver tid, men det kan oppstå forsinkelser og kanselleringer", heter det blant annet i artikkelen.