Avdramatiserer dødstall på Nordlandsbanen

- Det er ikke uvanlig med reinpåkjørsler på denne årstida, når flokkene flyttes mellom sommer- og vinterbeite, sier banesjef Jan Birger Almåsbro i Jernbaneverket.

reinpåkjørsel

DØR FORTLØPENDE: Over 100 rein og elg har blitt påkjørt av toget siden sommeren.

Foto: Olof-Anders Kuhmunen

Jernbaneverket har gitt tilskudd til reineierne for å bruke helikopter til å få dyra raskt samlet og flyttet.

Jan Birger Almåsbro i Jernbaneverket

HAR KONTROLL: Jan Birger Almåsbro i Jernbaneverket.

Foto: Anita Borkamo / NRK

Han gjør opp status for deres arbeid slik:

- Arbeidet skal være i gang på Bodøhalvøya. I området rundt Majavatn er de ferdige, mens det pågår arbeid i området sør i Namsskogan og nord i Grong kommune. Nå har vi også sagt ja til de som har dyr i området rundt Mosjøen. Det var de glad for, og de vil nå bruke helikopter for å få dyrene raskt samlet og flyttet.

Over 100 dyr drept på Nordlandsbanen

Siden 1. juni har 15 elg og 90 rein mistet livet på Nordlandsbanen, opplyser Almåsbro i Jernbaneverket. Den siste tida har flere reinflokker blitt meiet ned.

Les også: Ny reintragedie på Saltfjellet

Les også: Flere rein drept av toget

Les også: Reinflokk kjørt ihjel av toget

For NSB begynner belastningen for lokomotivførerne å bli vel tøff, sier trafikksjef Steinar Olsen. - Jeg håper at situasjonen vil bedre seg i løpet av vinteren.

Men slik det ser ut for oss så må reinen bort fra sporet, eller så må togene slutte å kjøre, sier Olsen.

Les også: Frykter ny dødsvinter

10 millioner årlig til forebygging

Jernbaneverket driver også og bygger et fire kilometer langt gjerde på strekningen mellom Semska og Sørelva.

Ifølge et brev fra samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa skal det nå være penger til overs til også å bygge et gjerde på strekningen Lønsdal - Kjemånasen tunnel.

Hun lover også at det skal brukes 10 millioner kroner årlig i en seksårsperiode framover for å forebygge dyrepåkjørsler med tog. Assisterende fylkesmann i Nordland, Ola Bjerkaas, tror mye av disse pengene vil gå til å bygge gjerder.

Ber samene om å bruke gjerdene

- I tillegg er det nå viktig at reindriftsnæringa og Jernbaneverket setter opp de midlertidige gjerdene de har fått, for å hindre påkjørsler når det for eksempel har pågått slakting, sier Bjerkaas.

Han mener flere påkjørsler kunne vært unngått på Saltfjellet dersom disse gjerdene hadde blitt satt opp.

Jernbaneverkets Jan Birger Almåsbro avviser at dette er deres ansvar. - Det er reineierne som har fått gjerdet, gratis, slik at de kan gjøre forebyggende tiltak i egen regi.

Vil ikke senke farta for lenge

Som et ledd i krisetiltakspakken sist vinter var det enighet om at togene som trafikkerer Nordlandsbanen skulle sette ned farten når det ble observert rein i eller ved sporet.

Reindriftssame Per Ole Oskal reagerer på at det nå kan gå bare to timer fra det meldes fra om rein, til togene setter full fart igjen.

Jan Birger Almåsbro sier derimot at de ikke kan pålegge å kjøre togene i 40 km/t på milesvis. - 6 timer bør være en rimelig tid å få gjetet dyra bort fra sporet.

Togene må fram

- Før ventet vi på tilbakemelding fra reineierne om at dyrene var fjernet, og det fikk vi ikke. Dermed måtte vi selv sette en grense, sier Almåsbro, han understreker at reineierne må gjøre en innsats selv.

- Når vår oppsynsmann ringer reineierne, er de ikke til stede, eller har ikke tid, og så videre, og de ber om at meldinga må få stå lenger.

- Man vil ha saktekjøring over hele Saltfjellet, og det kan vi ikke gjøre. Da kommer ikke togene fram i rute, kundene får ikke godset videre fra Bodø og videre nordover. Det må vi også ta hensyn til når vi skal levere en infrastruktur.

- Men er dyreeier til stede, og ikke har fått bort flokken, får han seks timer til på seg, understreker Almåsbro overfor NRK.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
De to hovedpersonene i bråket rundt klubben, Benn Eidissen og Mads Torrissen, møtte i studio for å forklare hva som har skjedd.
Tryms bilder vekker oppsikt