NRK Meny
Normal

Ordfører: – Hvordan kan fylket akseptere ei ferge i så elendig forfatning?

​Ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen i Vevelstad går hardt ut mot fylkeskommunen etter nok en ulykke med ferger i regionen. – De aksepterer ferger i elendig forfatning på Sør-Helgeland.

ferge ved Vevelstad, krasjet for 6. gang

Søndag kveld braste MF «Kjella» inn i den gamle fergekaia på Forvik i Nordland. Dette er sjette gangen samme ferga er involvert i en ulykke på to år. – Ingen sammenheng, mener sjef for Torghatten Trafikkselskap.

Søndag smalt ferga MF «Kjella» inn i kaia på Forvik. Ifølge mannskapet mistet de all kontroll over motorkraft og styring. Det var sjette gang samme ferge er involvert i et liknede hendelse på to år. Til tross for iherdige protester fra passasjerer og ordførere i regionen, insisterer fergerederiet Torghatten.

Kari Anne Andreassen

Ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen håper hun slipper å se ulykkesferga tilbake i Vevelstad.

Foto: Billy Jacobsen / NRK

Vevelstad-ordfører Kari Anne Bøkestad Andreassen skyver ansvaret over på fylkeskommunen, som bestemmer kravene til standard på fergene. Hun mener fylkeskommunen aksepterer ferger i en altfor dårlig forfatning.

– Vi sliter med fryktelig dårlig fergemateriell på Sør-Helgeland. Det er helt utrolig at Nordland fylkeskommune som eier av sambandet kan akseptere.

– Skylder på anbudskriteriene

– Det er tydeligvis noe som gjør at det er greit å trafikkere de store sambandene på Sør-Helgeland med båter som egentlig ikke er akseptable i dag, sier hun videre.

Da Nordland fylkeskommune i mars 2014 la ut Tjøtta-Forvik på anbud, gikk fylkeskommunen bort fra kravet om salong over dekk for å spare penger.

Nå etterlyser Vevelstad-ordføreren at både kommuner og lokalbefolkningen blir lyttet til når fergeanbudene skal utformes.

– Vi føler at selve anbudsprosessen går over hodene på oss. Vi får ikke komme med innspill. Det er lokalbefolkningen som skal bruke denne ferga, og vi fortjener å bli hørt.

– Helt tilfeldig

Fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund (Sp) har ingen problemer med å skjønne at ordføreren blir frustrert når samme ferge har vært involvert i så mange uhell.

– Dette er ikke en situasjon hverken fylkeskommunen eller rederiet er fornøyd med. Men dette er helt tilfeldig, uhellene har ingen sammenheng, selv om det kanskje kan virke sånn, sier han og understreker at det er trygt å reise med ferge på Helgeland.

Nordlund forteller at en flunkende ny hybridferge blir satt inn på strekningen i mars neste år. Men han sier at det ikke finnes en løsning per dags dato.

– Men til neste år er MF «Kjella» en av båtene vi vurderer å ta ut av trafikk når den nye er på plass.

Nordlund understreker også at Helgeland i løpet av de siste årene har fått fire nye og store ferger.

Byttet navn

Ferga MF «Kjella» er bygd i 1987, og het tidligere «Godfjord». Ifølge Torghatten trafikkselskap er styringssystemer skiftet og motoren overhalt – siden forrige gang den gikk på grunn.

Onsdag kommer Sjøfartsdirektoratet på tilsyn, og vil da vurdere om ferga kan settes tilbake i drift.

– Vi tar denne hendelsen på alvor. Nå må vi først få gjennomført tilsynet før vi konkluderer. Men vi ser på historikk på enten fartøy eller rederi, og ende opp med et oppfølgingsmøte med rederiet dersom det blir behov for det, sier informasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus.

Vannet fosset inn

#Redningsskøyta Uni Helgeland bistår i arbeidet etter at MF Godfjord grunnstøtte

I fjor braste bilferga «Godfjord» inn i fjellveggen ved Stokkasjøen og vannet fosset inn i salongen hvor intetanende passasjerer befant seg. Det ble noen dramatiske minutter før mannskapet fikk iverksatt evakuering av de fire passasjerene.

Foto: Redningsselskapet

19 av 26 ferger som trafikkerer i samband i Nordland er over 20 år. Sist ulykkesferga, havarerte i oktober i fjor fosset vannet inn i passasjersalongen. Transportforsker Gisle Solvoll mente at man måtte forberede seg på at det vil bli flere ulykker dersom fergene ikke blir byttet ut.

Men Sjøfartsdirektoratet sier de ikke de ikke har statistikk som entydig underbygger en slik påstand. Imidlertid er det flere kriterier som må oppfylles før et fartøy kan settes tilbake i passasjerdrift etter et uhell.

Noen krav er aldersavhengig, men sikkerheten står i høysetet. Den skal være like god uansett hvor gammelt fartøyet er.

Laster kart, vennligst vent...

MF «Kjella» trafikkerer sambandet Tjøtta (1) – Forvik (2). Søndagens ulykke skjedde ved fergeleiet på Forvik.

Bilferga MF 'Godfjord' måtte på verksted etter en kollisjon torsdag. Nå har bilfergen krasjet igjen. Dette er det tredje uhellet på fergestrekningen Tjøtta-Forvik siden torsdag.

HER SMELLER DET: Bilferga MF 'Godfjord' måtte på verksted etter en kollisjon i 2015. Nå har bilfergen krasjet igjen. Dette var det tredje uhellet på fergestrekningen Tjøtta-Forvik på kort tid. FOTO: Ole-Christian Olsen / NRK

Opprørte passasjerer etter fergekrasj

Det brøt ut panikk om bord i bilferga MF "Godfjord" da den kjørte i stor fart rett i kaia i juli 2014.

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Surfer Shannon Ainslie blir jaget av spekkhoggere som forveksler han med sel, skal vi tro forskerne.
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?