Hopp til innhold

Opptur for Hurtigruten

Vinteren har gått fra å være lavsesong til å bli et av Hurtigrutens viktigste satsingsområder.

MS Polarlys

Jakter på nordlyset: Passasjerene på MS Polarlys er begeistret for vintersatsingen til Hurtigruten.

Foto: Atle Markeng / NRK

Etter at BBC viste en reisedokumentar fra Nord-Norge i vinterdrakt, som flere millioner engelskmenn så, opplever Hurtigruten nå en massiv økning i antall bestillinger.

Det forteller kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten, Ragnar Norum.

- Vinteren er nok langt mer eksotisk enn det vi nordmenn klarer å se. Vi har nok noe unikt der som kanskje ikke finnes noen annen plass i verden. Det er Europa og resten av verden i ferd med å oppdage, sier Norum.

Den økte interessen kommer på et viktig tidspunkt for Hurtigruten, som økonomisk sett har vært igjennom et katastrofalt år.

Les: Historisk dårlig

I dagene etter at BBC-programmet ble vist på tv, solgte Hurtigruten vinterturer for 10 millioner kroner, noe som er opp mot femten ganger mer enn normalt.

Holdningsendring

Det har ført til en holdningsendring i selskapet, for oppfatningen av at den nordnorske vinteren er grå og trist, den var godt etablert også i Hurtigruten.

- Det har nok vært en oppfatning det, det skal jeg ikke legge skjul på. Også internt har vi betraktet vinteren som lavsesong, og det har gjort noe med innstillingen til den.

Men i steden for å møte vinteren med et sukk, satser nå Hurtigruten på å utnytte de mulighetene som ligger i den nord-norske vinteren.

- Nå betrakter vi vinteren som noe av det mest eksotiske vi gjør, og det gjør også noe med måten vi fremstiller produktet på, selger produktet på og tar imot kundene på, sier Norum.

Snudd på hodet

Reiselivssjef i Nordland Kai Breivoll mener reiselivsaktører må dyrke særpreget i den nord-norske vinteren, når de skal selge produktet sitt i utlandet.

- Den er annerledes enn vinteren mange andre steder. Og forskjellen går på at det er vinter langs kysten, og nord for polarsirkelen. Her har du en vinter du ikke finner mange andre steder på kloden, sier Breivoll.

Han oppfordrer reiselivsnæringen til å bli bedre på tilrettelegging, slik at Nord-Norge får enda flere vinterturister.

- Veldig mange av opplevelsesproduktene våre er tilrettelagt for sommerturister. Vi må vri hodet litt og tenke litt annerledes, og kjøre noen prosjekter der vi setter fokus på vinteropplevelser. Det har de gjort i fem-seks år i Finnmark, hvor de selger vinteropplevelser på Finnmarksvidda. Det viser at det går an.

Jakter på nordlyset

Gjennom kampanjen "Hunting the Light" organiserer Hurtigruten aktiviteter der de reisende inviteres til å jakte på lyset underveis, nærmere bestemt på nordlyset. Dette er ment å gi turistene en sterkere opplevelse på reisen, noe som også har gitt gode tilbakemeldinger.

Nordlys over Tromsø

Nordlys over Tromsø.

Foto: Tore Meek / NRK

- De som har vært på "Hunting the light", som vi testet på Polarlys i fjor, de viste seg å være i gjennomsnitt mer fornøyd enn passasjerer på de andre skipene. Nå som vi har lansert konseptet på åtte skip, kan vi øke den tilfredsheten med Hurtigruten enda mer, sier Norum.

Når det gjelder vinterturismens fremtid i Norge, er reiselivssjef Breivoll optimist.

- Når vi ser at trafikken begynner å øke, og at dette kan bli en suksess, så tror jeg flere vil bli interessert i å tilrettelegge produkter for vinteren. Jeg tror ikke det kommer til å bli et like stort produkt som sommeren, men det kommer til å vokse fremover, sier han.