Hopp til innhold

Opprør mot godstog-kollaps: – Vil gi gigantisk klimagassutslipp

Knallhard konkurranse fra veitransporten gjør at Norges største godstransportør på jernbane vurderer å avvikle driften til sommeren. – Skjer det, får vi en gigantisk vekst i klimagassutslipp, tordner miljøbevegelsen.

CargoNet sitt godstog

STORE TAP: CargoNet og konkurrenten GreenCargo tapte til sammen 100 millioner kroner i fjor.

Foto: Jernbaneverket, Øystein Grue.

Før helga skrev NRK at en godstog-kollaps vil kunne betyr 365.000 flere vogntogturer på veiene våre hvert år.

1000 flere vogntog på veiene hver dag vil tilsvare en økning i 175.000 tonn CO₂ i økte klimagassutslipp årlig, ifølge miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender.

– Det tilsvarer 80.000 fossile personbiler. Regjeringen må svare på hvem som skal ta regningen for utslippene neste år, sier Anja Bakken Riise som er leder i Framtiden i våre hender.

Anja Bakken Riise

Vi frykter at 500 klimajobber i togselskap og jernbaneterminaler går tapt i om ikke regjeringen tar grep, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender.

Foto: Renate Madsen / Pressebilde

Frykter jobbflukt

Selskapene som frakter gods på jernbane frykter konkurs – hvis ikke betingelsene blir bedre. Allerede til sommeren vurderer CargoNet å gi seg.

Statssekretær Anders Werp i Samferdselsdepartementet, (H) sa sist uke at regjeringen ikke kunne sette en dato for når de eventuelt kan opprette støtteordninger for selskapene.

En slik støtteordning er allerede innført i sju andre europeiske land.

Bjørnfjell vogntog dronefoto

Vogntogtrafikken har økt kraftig de siste årene. Her fra Bjørnfjell.

Foto: Benjamin Fredriksen / NRK

Anja Bakken Riise kaller arbeidet regjeringen gjør for jernbanesatsingen en «falitterklæring». Hun frykter at manglende handling vil føre til at 500 klimajobber i togselskap går tapt.

Det er tragisk. På den ene siden skryter de av satsingen sin på jernbane. På den andre siden lukker de øynene for at denne typen godstransport holder på å legge ned.

Statssekretær Anders Werp lister opp følgende kortsiktige tiltak for å komme bransjen i møte:

  • 430 millioner kroner går til særskilte godstiltak for jernbane for inneværende år.
  • Åtte milliarder brukes på fornyingstiltak, som godstransporten også høster goder fra.

– Nå jobber vi med en direkte støtteordning til godstransport på jernbane for å få godsoverføring fra vei til bane, sier Werp.

– Helt høl i huet

Naturvernforbundet lister opp svevestøv og annen forurensing langs veiene med flere lastebiler.

Holger Schlaupitz

Fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet tror nordmenn flest frykter økt vogntogtrafikk på veiene. – Det skaper utrygghet, sier han. 

Foto: Naturvernforbundet

– Nye og bedre veier har gjort det billigere og raskere å frakte varer med lastebil. Det har også åpnet opp for større og tyngre biler, som danker ut togfrakt. Dette er helt høl i huet for å bruke et sånt ord, sier fagsjef Holger Schlaupitz i Naturvernforbundet

Fylkesleder Thomas Johansen Miljøpartiet De Grønne Nordland peker på en todelt løsning. Regjeringen må gjøre sitt. Men vi som forbrukere må også ta grep.

– Vi krever at alt skal være billigst mulig. Men vi vet lite om hvordan varene havner i butikken. Ved hjelp av kjøpekraft og forbrukermakt kan vi påvirke. Vi kan handle mer lokalt.