NRK arbeider nå med TV-produksjonen «Nordlandsbanen minutt for minutt» som skal vise den 727 kilometer lange togstrekningen fra Trondheim til Bodø.
For å kunne gi seerne mest mulig bakgrunnshistorie om togstrekningen som fyller 50 år i år, ønsker produksjonsteamet dine gamle filmopptak fra før 1985.
Nordlandsbanen i fire årstider
Etter suksessen med Bergensbanen, Hurtigruten og flere andre programmer har nå NRK kastet sine øyne, for ikke å si kameraer på Nordlandsbanen.
Men denne gangen blir det en liten tvist.
For det skal til sammen gjøres fire opptak gjennom 2012, - en av hver årstid. Dette skal så settes sammen til et program på 9 timer og femti minutter.
NRK-journalist Martin Steinholt er blant dem som står bak produksjonen.
– Nå jakter vi på gamle opptak, gjerne fra før 1985. Og på film; og da snakker vi om super 8 eller 16 millimeter, sier Steinholt.
– Gamle filmopptak vil gjøre at vi kan vi få med oss litt av historien, slik vanlige folk opplevde den.
156 tunneler på strekningen
Togturen med Nordlandsbanen fra Trondheim til Bodø tar rundt ti timer. Den går gjennom 156 tunneler, over 361 broer og har 42 stasjoner.
Reisen går gjennom et landskap som i sør er preget av åser, daler og skog, via fjorder og spisse fjell til et vilt og nakent landskap over Saltfjellet i nord.
Ettersom en live-sedning fra Nordlandsbanen vil bli mer komplisert enn «Hurtigruten minutt for minutt», blir det nå en sjanse for publikum å oppleve banen under ulike årstider, med de forskjellige lys og værforholdene det medfører.
- Se video av åpningen av Nordlandsbanen:
Jubileumsår i år
Det var på slutten av 1800-tallet Stortinget vedtok å starte byggingen av Nordlandsbanen, men først i 1923 ble det bestemt at skinnene skulle legges helt fram til Bodø.
Det skulle ta over 60 år før prosjektet ble realisert, i mellomtiden ble flere skjebner bokstavelig begravd på strekningen.
For under andre verdenskrig hadde Hitler store ambisjoner om rask utbygging av jernbanen helt nord til Kirkenes.
For å gjennomføre arbeidet ble det satt inn flere tusen krigsfanger. Disse jobbet som slaver, og i krigsårene ble 1200 mennesker drept eller døde som følge av det harde arbeidet.
Etter krigen fortsatte norske myndigheter arbeidet, og i 1962 stod Nordlandsbanen ferdig helt fra Trondheim til Bodø.
Ta kontakt
Hvis du har slike filmruller, så kan NRK behandle de digitalt. Dermed kan de bli tilgjengelig for programmet.
– Det hadde vært topp om vi kunne fått tilgang til slike filmer, sier Steinholt, som krysser fingrene.
Ta kontakt med Martin.Steinholt@nrk.no